Kdyby to měl být název článku někde v časáku, napíšu Duke 790 z Wishe :)
Motorka koupena od FIRMA:Moto Anex (Děčín III-Staré Město)
Výška jezdce: 181 cm
První dojmy - Já se o tom rozepíšu, ale taková nosná témata bych viděl jako: Napohled rozpočtovka, jízdně dotažená motorka. Slušná porce elektroniky a moderních vychytávek. Na Hondu nečekaně rebelská motorka. A ta cena...
Recenze
Budu možná trochu fušovat do řemesla motonovinářům, ale jelikož se jedná o nový model a recenze v mateřském jazyce ještě vidlema přehazovat nemůžeme (o nějakém srovnávacím testu ani nemluvim), hodím sem základní postřehy z prvních 5 týdnů a cca 2000km vlastnictví.
Proč zrovna Hornet?
Chtěl jsem universální bike na každodenní ježdění, co bude v případě alespoň trochu rozumného počasí suplovat 5 metrovýho kombíka na sklonku života + u toho vyplaví trochu adrenalinu, bude to pokud možno nové, spolehlivé a úsporné. To, jaké široké spektrum motorek jsem do výběru původně zahrnul, a o kterých jsem i zcela vážně uvažoval, to snad na sebe ani nemůžu bonznout. Polovina lidí by se smála a druhá půlka nechápala.
Po prvních novinářských testech, hodinách na YT a zveřejnění ceny jsem měl favorita. Osahat na živo, poslechnout, zkouknout barvy (vínové vidlice?? v 18ti bych možná váhal :)), zjistit dostupnost... a zariskovat. Nikdo nezaujatý (novinář s letenkou do Španělska v prosinci na pozvání Hondy prostě není nezaujatý, to je holý fakt, nemám to nikomu za zlé) na tom ještě pořádně nejel a já ho na začátku března objednal.
Tak jakej je, překvapil? Zklamal?
Střih. Končíme spolu druhou tisícovku kilometrů. Jediné, co jsme ještě nezažili, jsou vedra, jinak všechno (ano, sněžení, mráz, megachcanec...). Jezdím na něm do města, do práce, pro rohlíky, na výlety, ale sem tam i nahodim kombinézu a jedu se projet ehm "svižně". Umí všechno, není v ničem nejlepší na světě, ale rozhodně mu není nic cizí (jasně, terén asi těžko).
Zklamal teda? Určitě ne.
Překvapil? Řekl bych, že už jsem toho v životě najezdil dost na to, abych si z načerpaných informací dokázal udělat slušnou představu o tom, jak se bude daná motorka chovat. Přesto musím uznat, že na to, jakou má Hornet chuť a tendenci dělat kraviny, tak na to jsem úplně připravenej nebyl. Ano, Honda, nízkonákladovej model, papírově slabší než čtvrtstoletí starý jmenovec a ona... no jo, zlobí :) A to jsem chtěl mít jednou normální pohodovou motorku a jezdit spořádaně, jak správnej otec od rodiny. Hmm, tak to zase nevyšlo. Lítám na tom jak pubertální pako. To už jsem si klidně mohl vzít tu verzi s vínovýma vidlema...
Motor a spol.
Kdybych měl říct jednu jedinou věc, co je na té motorce nejlepší, tak je to ten motor. Neni na něm vůbec nic zajímavého, ba dokonce bych řekl, že v dnešní době už je prostě tuctovej. Ale to platí jen do doby, než člověk otočí heftem. Ta lehkost, s jakou se vytáčí, ta reakce na přidání, zvuk sání a výfuku. Hele jako mít ten motor v naháči za tři kila, tak budu spokojenej, ale v biku za 190? Fúúúú, pecka. Je to návykový a ten motor má fakt radost, když ho člověk drží pod krkem někde v těch 7000+ otáčkách.
A existuje věc, která tu radost umí ještě zdvojnásobit. Quickshifter/blipper. Je teda za příplatek cca 6 tisíc (= skoro zadarmo), ale jestli si tohle na tu motorku někdo za ty prachy nedá, tak je blázen. Tu motorku to hodí o level jinam. Je nastavitelný v menu ve 3 stupních citlivosti a funguje skvěle a spolehlivě. Používám ho i při řazení a podřazování přes neutrál a v žádném případě nemám pocit, že by tím převodovka nějak trpěla, spíše naopak. Jinak teda mimochodem převodovka perfektně odstupňovaná. Neutrál kdykoliv i poslepu. Spojka lehká, páčka nenastavitelná.
Spotřeba, cheche. Píšou 4,35L, já mám za celou dobu 6,3L a nikdy jsem se nedostal pod 5 a to už jsem považoval za nedůstojnou jízdu.
Podvozek a brzdy
Nenastavitelné vidlice s oddělenýma funkcema, centrál s předpětím stavitelným v 7 krocích (jezdím o stupeň přitvrzený na 3. nejtvrdší). Rám ocel, kyvka obyč jekl. Bude to fungovat? Žádnej průser se nekoná! Nejenže to funguje, ono to funguje hodně obstojně. Super kompromis. Ani tvrdý ani měkký. Dostatečně pevný, aby byl podvozek vždycky před motorem, ale nenaklepe. Jen bacha, geometrie je tady možná o fous rychlejší, než běžná kalibrace mozku, chce to chvilku na zvyknutí. Je to opravdu velice hravá a lehce zatáčející motorka (pocitově ještě víc než CB500; CB650 je proti tomu klidnej cesťák)
Na 99% ježdění bude ten podvozek úplně v pohodě, když se začne hodně tlačit, tak se nějaké zapumpování dostaví, ale celkově je moc hezky vyváženej a pracuje pěkně jako jeden balíček. Z čeho mám rozporuplné pocity jsou pneu. Konkrétně Dunlop Roadsport2. Na Horneta se dávají buď tyhle, nebo Michelin PilotRoad5. Nikdo mi nebyl schopen říct, podle jakého klíče se určuje, co na které motorce bude obuto, ale já tam mám ty Dunlopy :/ S těma PilotRoad5 mám bezva zkušenosti a jsem přesvědčenej, že se na nich bude ta motorka chovat o chlup lépe (a za mokra rovnou o chlupy dva). Nu což, o důvod víc pořádně tahat, ať se rychle sjedou.
K brzdám: síla naprosto v pořádku, citlivost průměr, prvotní zákus spíš pro začínající, aby zbytečně netestovali ABS, které teda nejde vypnout (běžně uživatelsky), ale není úplně vyplašený. Zadní brzda... ano, je tam, to je tak vše, co bych o ní chtěl říct :) Motorka má funkci rozblikání výstražných světel při prudkém brzdění, takže občas jsem jako vánoční stromeček. Vypne se to samo po snížení zpomalení.
Palubka a elektronika
Tablet místo budíků. 4 grafické režimy - jezdím se zobrazením největšího ručičkového otáčkoměru a černým pozadím. Ukazuje to milion tripů, spotřeb, dojezdů, ale neukazuje to třeba venkovní teplotu, což bych klidně vyměnil za 2 tripy a 3 spotřeby...
Ovládání výhradně na levém řídítku. Za jízdy lze přepínat mezi jednotlivými jízdními režimy a stačí vždy jen zaklapnout plyn a režim se hned přepne. To je super. Co není super, že vypnutí kontroly trakce lze pouze u stojící motorky. A jelikož je to ta nejčastější věc, kterou dělám, tak to otravuje. Bohužel je to ještě ke všemu kombinace 5 různých stisknutí a podržení, takže je na to potřeba cca 8 vteřin (a to se nehodí dělat třeba na křižovatce). Jakmile otočíte klíčkem, můžete vypínat znovu - defaultně je trakce vždy zapnutá.
Jízdní režimy jsou 3 přednastavené Road, Sport, Rain + User. Liší se nastavením průběhu výkonu, motorové brzdy a kontroly trakce, vše ve 3 stupních. A jak to jezdím já:
Průběh výkonu - jezdím nejostřejší režim. Výkon je vždycky těch cca 90 koní, jen se mění namapování elektronického plynu resp. prudkost nárůstu výkonu. Co se bohužel nemění, a to je jedna z největších slabin Horneta, je přechod mezi zavřeným a pootevřeným plynem. Prostě to škubne. Vždycky. Zrovna pro začátečníky nic příjemného.
Motorová brzda - jezdím nejmírnější režim. I tak to brzdí motorem až až.
Trakce (vč. wheelie control) - ani nevím, jak fungujou ty "přísnější" režimy. Mě vadí už i ten nejmírnější - hned plaší při sebemenším odlepení předního kola a stahuje výkon klidně na třetinu pocitově. Kdybych chtěl jezdit pořád s předním kolem na zemi, můžu jezdit autem... takže pořád vypínám.
Zkušenosti, tipy, triky
- Světla - LEDky všude kromě SPZ. Přední blinkry svítí jako pozičky - tak jako na každé nové Hondě. Přední světlo super. Dálkové už to moc nezlepší, svítí spíš přímo rovně do dálky (překvápko), ale ne do stran.
- Motor se krásně rychle zahřívá. Sice ještě vedro nebylo, ale ani v kolonách po městě jsem neslyšel sepnout větrák.
- Ochrana před větrem vynikající.
Dělám si prdel :) je to naháč, takže nic. V dešti jsou jakž takž chráněné nohy tvarem plastů před nádrží, ale záda a prdel po chvíli durch od zadního kola - tohle moc nefunguje.
- Pod sedačkou spolujezdce místo na nářadíčko (origo), lékárnu, peněženku a telefon. Ten se tam dá píchnout do USB-C a dobít, pochvala.
- Motorka má možnost spárování s telefonem přes bluetooth a apku a využívat hlasové ovládání navigace, telefonovat, diktovat SMS. Vyzkoušeno na sucho v garáži. Funguje to, ale nemám výbavu na to, používat to za jízdy.
- Při bližším zkoumání má Hornet fakt spoustu míst, kde je vidět, že se šetřilo na detailech. Ale je to pouze optika, na fungování to nemá vliv.
- Z příplatků mám pouze ten QS, chtěl jsem ještě vyhřívání rukojetí, ale 7 tisíc za něj nedám.
- Mám 182cm a posaz je na limitu, sedačka je hodně nízko, prdel mám zarvanou úplně vzadu a jsem tam co nejvíc sportovně to jde (a ve skutečnosti to má do sportovna ještě hodně daleko). Když na to vleze buchta 158 cm, došáhne špičkama.
- Snesl bych o fous širší řídítka a v zrcátkách mám krásný ramena
- Pro rebely (tj. ideální uživatele) - záda zcela suverénně za 2 plynem, za 3 vyspojčit
- Maximálka tacho 220+
- 1. servis v 1000km (cca 3500,- Kč), další po 12000km nebo roce (klasicky, co nastane dříve)
- Zvuk výfuku - pokud se člověk smíří se vzhledem té věci, není nutné řešit laďák, zvuk je fakt slušnej na originál svázanej Euro5 předpisy
- Stupačky hezky menší sportovní bez gumy - vůbec není třeba, motorka vibruje minimálně
- Kyvka nemá závity na rolny
- Made in Japan na výrobním štítku (a kdepak se dneska vyrábí v úvodu zmíněný Duke 790? tak kterej z těch dvou je vlastně z Wishe? :))
Přál bych si, aby si Horneta kupovali lidičky, co v něm ocení to rebelství (a dokážou ho tam hlavně najít). Já vlastně původně asi ani takovou, na Hondu až dalo by se říct temperamentní, motorku nehledal, ale tak přežiju to :) Kvůli tomu otravnýmu citlivýmu plynu bych jako entry model doporučil spíše CB500 - vypadá to stejně a je to příjemnější na normální ježdění.
Tak pod tohle se můžu s klidným svědomým jako šťastný majitel Horneta (po 2 sezónách a 10kkm) podepsat. I po supersportech a litrových naháčích mě to moc baví, není to jen motorka pro začátečníky! Ta motorka je hrozně zábavná a i zkušený jezdec se bude muset hodně snažit, aby jí vyvedl z míry.
Využít potenciál chce už docela dost srdíčka a nasazení a stejně v té motorce je skoro vždy něco navíc, kam už člověk nemá prostor, kuličky nebo má rozum, aby si tam pro to stáhnul. I po stíhačce S1000RR, hromobitî Tuono 1000 '10, CB1000R Neosports Café '21 je to motorka, která rozhodně nezklame a nenudí. Jediné otravné je ta TC a absence teploměru, jak píšeš a napadá mi ještě zbytečně vyplašený ukazatel stavu paliva, jinak bomba. Za ty prachy nejlepší koupě.
A baví mi světlost podvozku a lehkonohost 160ky.
Pěkná zábavná recenze, díky. Přemýšlím o něm a díky tobě o něm přemýšlím víc :)
Spíš by majitelé Duka 790 měli psát, že to je Hornet z Wishe a né naopak
Ahoj jen takový poznatek dnes jsem zjistil že kontrola trakce lze vypnout i upravovat za jízdy vlastně celi user režim stačí dlouze podržet v režimu user tlačítko mode a pak upravovat šipkami dle instrukcí na displeji je to super