Jawa 250 typ 559, Panelka z roku 1968. Moje První motorka!
Recenze
Tohle je motorka s historií...
V roce 1968 ji koupil podnik s tehdejším, dnes trochu úsměvným názvem: Třinecké Železárny Velké Říjnové Socialistické Revoluce. Tak to stojí ve velkém techničáku!
Pak ji odkoupil jeden tehdejší zaměstnanec, který ji daroval svému synovci, a Ten ji po několika letech, když si založil rodinu a koupil auto, daroval "Svému" synovci, A to jsem já...
Už jako malý školák jsem ji chodil okukovat do garáže, sedal jsem na ni, točil plynem a představoval si, jak s ní jednou budu jezdit a vozit holky...
Jo, to byly představy...
Jednou strejda přijel z práce, vzal mě kousek za barák na rovnou cestu, vysvětlil mi co a jak a dal mi do rukou řídítka... I dnes si vybavuji ten pocit z řízení opravdu silné a těžké motorky... A najednou byla moje!
Všichni kluci v mém věku jezdili pincky a já měl 250ku...
Zažil jsem s ní spoustu krásných dní i nějaká sklouznutí po asfaltu, skvělé dovolené s velkým množstvím zážitků, na které s manželkou často vzpomínáme...
Naučil jsem se na Jawě spoustu věcí a dnes udělám repasi motoru na cestě v příkopu, jako spousta Jawařů..!
Ne v příkopu, ale v garáži jsem udělal G.O. motoru i různých částí přes vidlice až po brzdy.
Jednou takhle v létě roku 2000 jsem jel se sestrou domů za Avií, ta náhle prudce zabrzdila, zastavil jsem cca 2 metry za nárazníkem, když se rozsvítila couvací světla... Začal jsem tušit problém... Nemýlil jsem se... Avie couvala rychleji, než já stíhal pádlovat nohama dozadu, opřel jsem palec o tlačítko klaksonu, ovšem pomohlo až opření nárazníku o přední kolo Jawy, což nás srazilo k zemi, vykutálel jsem se mimo avii, zatímco Avie tahala motorku pod nárazníkem ještě 10 metrů, což se na Jawě podepsalo...
Víc než rok jsem sháněl trubky do vidlic, řídítka a spoustu jiných dílů...
Vzhledem k finanční tísni a pár kamarádům, co měli nějaké díly na Jawy schované ve stodole, jsem stroj zprovoznil, a upravil do podoby nynější, bohužel ne originální...
Ovšem už mám 2/3 orogo dílů nakoupených, tak se chystám dát Jawičku do původního stavu, doufám, že se mi brzy podaří najít dostatek času a trochu těch financí.
Vlétě 2006 jsem koupil Hondu Deauville a když jsem ji přivez domů, přišli za mnou kluci, co jezdí kolem baráku na pinckách a jawách a ptali se, jestli jim prodám Jawu...?
Odmítl jsem při představě, že budu mou motorku, s níž jsem tolik zažil, vídat každý den lítat kolem baráku až ji prodají, nebo zničí... Urvalo by mi to srdce...
Motorka je to z dnešního pohledu :
- nebrzdící
- vibrující
- ne příliž pohodlná
- s kroutícím rámem
- s měkkým podvozkem
- málo výkonná
- málo svítící
ALE ZATO :
- jednoduchá
- blbuvzdorná
- krásná
- levná
- poctivě ocelová
- a co se nedá koupit, je její historie, pro mne!!!
Super
hlavně že jezdí
pkKun - Štramberk, žena má v ruce balík Štramberských uší... Výborný postřeh...
Krásně popsané a nesmrtelný stroj. Jen typuji město z fotek Štramberk, nebo trochu Kašperky. Lepší úhel , nebo víc fotek by mi pomohlo