Dva válce, které pro mě představují téměř ideál...Kawa ER 6N!
Výška jezdce: 173 cm
První dojmy - Charakter mašiny jsou typické dva hrnky. Průběh výkonu je bezchybný, přičemž nejvíc potenciálu využívá kolem 7tis otáček. Rychlosti jsou odstupňovány rovnoměrně. Vizuálně působí přitažlivě jako málo co. Skýtá i přes omezený výkon takový potenciál, který ani nejsem schopen využít.
Doplňky na motorce - padáky, kapota sedadla spolujezdce, rolničky
Recenze
2013
Po mé předchozí Kawě ER 5 jsem hledal něco trochu silnějšího. Chtěl jsem zůstat u dvou válců, ale dogma to pro mě nebylo. Vybíral jsem jak podle specifikace, tak i podle výrobce, serv. intervalů atd. a jak jinak, i podle vzhledu. Výběr jsem po čase hodnocení zúžil na:
Yamaha FZ6 S2
Suzuki SV 650
Suzuki GSF 650 Bandit
Honda CB 600F Hornet
Kawasaki ER 6N
Kawasaki Z750
Ze zúženého výběru jsem jel FZ6ku a SVčko. Yamaha se mi docela líbila, ale od spoda byla líná. Pro férovost nutné dodat, že od vyšších rychlostí to byla paráda. Osobně se potuluju ale spíš pomaleji a jen málo kdy překročim 150 km/h. Z výběru jsem jí proto vyřadil. Suzuki mi přišla, jak to říct, tak nějak moc tvrdá a navíc, nemůžu si prostě pomoct, ale vůči Suzám mám asi předsudek, nemám je rád a nelíbí se mi, takže...
...zachtělo se mi zachovat věrnost značce a šel jsem si vyzkoušet ER 6N.
Motorku jsem po projetí a "kontrole" koupil. Kontrolovala se vůle, dorazy, případné promáčkliny atd. Moto mělo najeto cca 6 000 km. Při jízdě bylo vše taky bez problémů...nicméně jsem jí pro jistotu odvezl (po koupi) do servisu na klasickou výměnu kapalin a podrobnou kontrolu, mechanik zjistil (díky endoskopu v nádrži), že moto bylo drobně lehlé na levou stranu a v servisu pak profesionálně opraveno (nebylo to proto vůbec poznat). Nádrž měla promáčklinu asi tak o průměru 4 cm, odřený (a následně obroušený a nastříkaný) kryt alternátoru a opravovaný stojánek. Nebyl jsem rád, to je jasný...nicméně mi mechanik řekl, že to opravoval profík a že to vypadá na "nevinný" pád na štěrku v cca 20 km/h (zřejmě při dobržďování), že kromě těch drobností co našel motorce nic není.
Servis kontroloval vidle, brzdy, vůle v řidítkách atd. Vše bylo v pořádku a tak jsem si ji odvezl domů a začal drandit ...
K samotné motorce:
Oproti svezení na FZ6 jsem rozdíl cítil hned. ER 6ka jde od spodu nádherně a jakmile otáčkoměr ukáže k 7 tis, vystřelí "jak blesk". Změní se nejen agresivita akcelerace, ale i charakter zvuku a ten pak ježí chlupy na zádech Pro úplnost nutné dodat, že od 10 tis jde nahoru už méně ochotně, a to jak otáčkoměr, tak tachometr...Nuže průběh výkonu je ideální, výrobce uvádí 53kW (cca 72 koní) při 8,5 tis otáčkách, krouťák 66Nm. Posez jezdce je super (na mou 173cm postavu), motorka je nízká (sedlo mého roku výroby 785 mm) a krátká - to jí dělá hravou a zábavnou opravdu od nízkých rychlostí. Nevýhodou pak je, že kolem 145 km/h je méně stabilní a jako každý "naked" bez přídatných plastů (nemám plexi na naháčích rád, naháč je to prostě od toho, že to nemá kapoty ne?) s jezdcem vítr už od 130 km/h pěkně cvičí. Podvozek mi přijde poměrně tvrdý, vlastně celkově bych řekl, že je tahle Kawa spíš z těch sportovnějších naháčů. S tím koresponduje i to, že vidle jsou taky tvrdší, přičemž ale centrální pružina se dá nastavit. Jak se na motorce cítí spolujezdec nevím a je mi to jedno. Slabou stránkou jsou určitě brzdy. Nevím čím to, ale brzdný účinek podle mě není takový, jako by měly dva kotouče v předu mít. Nicméně co neudělají brzdy, nahradí motor. Jako dvouvál to brzdí skoro samo, až se na to musí dávat pozor, protože např. před zatáčkou když člověk podřadí a nedá tomu trochu plynu, může to jít až do zablokování zadku. Nejvíc to pozoruju při podřazování z 4ky na 3ku. Jinak jak jsem v úvodu psal, tak rychlostní stupně jsou odstupňovány dobře. Pokud bych měl být úplný detailista, tak jedině připomínka k řazení z 4ky na 5ku, mezi těmito stupni je rozdíl jen malý, takže to při jízdě vypadá tak, že 4ka se skoro neohřeje.
Ačkoliv pro mě je to krok z půllitru, je to motorka vhodná určitě i pro začátečníka, ale narozdíl od půllitru je to podle mě i motorka, která někomu (a možná i mě) vystačí na stálo. S ER 6kou se dobře cestuje i na delší porci kilometrů. Běžně jezdím projížďky mezi 200 - 500 km v jednom kuse a žádný problém, druhý den se normálně hýbu Je pravdou, že když člověk chce jet pár dní v kuse (jako je např. Slovensko, které jezdíme s kamarády každý rok), pak i na týhle mašině nějaká ta část lidského těla začne bolet. Ale na jaké motorce by vás tělo po 3 dnech a 1 450 km nebolelo?
Během sezóny 2013 jsem najel cca 10 000 km a během těch byla závada jedna - odešlo těsnění vodní pumpy. Při nahlédnutí do servisních manuálů není ani divu, gufero se má měnit každé dva roky. Ostatně v recenzích se často píše, že tyhle řadové dvouválce se poměrně dost hřejou. Momentálně mám najeto 16 000 km a gumy budu měnit prvně - Dunlop Sportmax Roadsmart (ale pravda, teď už jsou sliky). Spotřeba je podle stylu jízdy mezi 4,5l - 5,5l. Pod sedlo se vejde jak motolékárnička, tak nějaká ta pojistka i klíč. Kufry nevozim, hyzdí linie motorky. Když něco potřebuju, řeším to krofkou nebo tankvakem.
2014
V sezóně 2014 jsem nalítal cca 7 tis km a ke konci sezony jsem měnil řetězovou sadu, což znamená, že vydržela cca 22 tis km. To mi přijde dost slušný.
Řešil jsem taky jednu závadu. Při cestě delší 100 km mi začala uchcávat chladící kapalina, ale ne kolem těsnění, které jsem loni měnil, ale přepadovou hadicí. Chladicí kapalinu jsem tedy dolil, když klesla pod rysku minima a říkal jsem si, že to třeba mohlo být tím, že stářím ztratila své vlastnosti a snížil se její bod varu a tak při zahřátí zvyšovala objem a vytékala. Jenže to pokračovalo dál. Tak jsem v servisním manuálu v sekci chlazení našel informace o tom, že víko chladiče má vliv na tlak, pod kterým pracuje chladící soustava, a že pokud víko chladiče nepracuje správně, chladící sousatava má nižší tlak a při nižším tlaku dochází dříve k varu. Tím pádem se zdálo, že by mohla být přičina dané závady právě ve víku chladiče. Víko chladiče má dvoji těsnění, jedno přímo na otvor chladiče, druhé pak je na "ventilu na pružině", která přisedá na "krk" víka chladiče. Když jsem to rozebral, zjistil sem, že pružina je zadělaná bordelem (prach) tak, že skoro nemá možnost pružit. Moc sice nechápu, jak se tam bordel dostal, nicméně jsem pružinu a celé víko pořádně vyčistil, vyměnil jsem chladící kapalinu a závada byla odstraněna. Při 35C vzduchu a projížďce na Železný brod ani kapka neukápla Dle ceníku náhradních dílu by nové víko stálo 900 Kč, takže i pokud by zkrátka byla pružina ve víku po své životnosti, asi se vyplatí zkusit při této závadě koupit nové víko a svépomocí to vyměnit.
2015
V sezóně 2015 natočeno cca 4 tis km bez závady a nehody (klep klep), tzn. že moto má v současnosti 27 tis km. Sezóna byla poklidná a jak je zjevné, porce km o něco menší než v předeslých letech. Čeká mě tedy sezóna čtvrtá se stejnou mašinou a ta motorka mě pořád baví. Je pravdou, že v poslední době pokukuju hodně hlavně po Zedovi, ale i s ohledem na finance to asi potáhnu dál s Erkou
2016
V sezóně 2016 natočeno cca jen 3 tis km, asi už stárnu nebo co No zkrátka jsou i jiné aktivity a ve 40C jedu radši k vodě, než tahat heft, jak tomu bylo dřív Moto má tedy cca 30 tis km a na sezónu 2017 měním druhé gumy. Tzn. potvrzenou výdrž 15 tis km nájezdu. Takže jsem zvolil stejné gumy, opět Dunlop Sportmax Roadsmart, tentokrát řadu II. (Vyrábí se již řada III.) Tak uvidíme jak na tom budou, recenze slibují ještě lepší přilnavost než u předešlé generace.
2017
Za sezónu 2017 natočeno cca 4 tis km. Moto tedy v závěru sezóny 2017 na 34 tis km. Na jaře 2017 výměna oleje, filtru a chladící kapaliny.
2018
Loňský rok Byl to pro mne zřejmě poslední rok s tímhle dvouválcem. Na jaře (březen) jsem sice připravil moto na sezónu a vyměnil olej, ale jednak chci zkusit objemově vyšší čtyřválec a jednak po pěti letech mi už tohle moto nepřináší takovou radost. Pět let mi ale sloužilo věrně a spolehlivě, motorka se mnou zajela velký výlety i crcání kolem komína, "okruh" i "šoustky", krizovky i kochačky a ačkoliv je to stroj, bude mi v mnohých ohledech chybět...život je ale změna a někdy se chce dodat: "bohužel"...
Ha chyba v převodu jednotek díky za upozornění, opraveno
sorry, ale rozhodne to nema 90 koni, ma 72.
ale motorka je to dobra, to ja vim z vlastni zkusenosti...
Už si na ní brousím zuby !
a s těmi kufry máš pravdu hyzdí to vzhled motorky, já používám cestovní zavazadlo, ale asi si pořídím boční brašny na příští dovolenou
krásna, to byl dobrý kup i když tu píšeš, že má lehce ťuklou nádrž a jinak nic moc tak bych to neřešil, přejí hodně šťastných km bez nehod.