Jawa 250 perak, po domácí renovaci, žádný hon po originálních dobových dílech FJ a Zbrojovky. Co na motorce bylo to se tam nechalo. Koupena od pána ve finanční tísni, podobného nadšence jako jsem já.
Výška jezdce: 198 cm
První dojmy - Vzhledově díky chromu a zánovní barvě pěkná. Motor běžel špatně. Hned jsem přišel na to , že ložiska na klice jsou v žalostném stavu. Na moji postavu bezmála 2metry je to opravdu střízlík :-)
Recenze
Motorka je kompletní, díly samozřejmě neodpovídají přesně roku výroby kostry, ale to jsem už psal výše - a nevadí mi to). Motor je celkem raritní s označením N11-***. tedy motory sloužící jako náhrada (z Mototechny nebo například pro vojáky)
Když už jsem u toho motoru, tak to bylo první co šlo z kostry ven, jelikož jsem se mu musel kouknout kvůli extrémně vymláceným ložiskům na zoubek.
EDIT*
Motor měl v otáčkách nepravidelný chod a střílel do výfuku. Sundal jsem tedy dekl zapalování, mrkl na kladívka, chytil za vačku a bylo to jasné. Ač jawy zvládnou "zemědělské" vůle, tak toto bylo moc
Proběhla rozborka se spíše pozitivními dojmy.
Válec - zánovní stav i s razítkem patrony (výbrus není potřeba), klika bez vůle, spojka dobrá, převodovka až na klasické a preventivní 2 kolečka dobrá.
Kámen úraz nastal u ložisek. Staré ložisko zapalování a sekundární řetězovky šlo vyndat ven rukou.
Tedy diagnoza byla vymlácený karter.
První nápady byly "laciné" lepidlo, kilnerovat karter, nebo trochu zaprskat ložisko svárem.
Nakonec vyhrál rozum a nechal jsem si udělat a nalisovat nová futra z duralu v jedné liberecké firmě. (R+R kovo)
vypadalo to fakt dobře. a cena kolem 1200 za obě.
Když jsem v Praze kupoval ložiska, mimochodem k zapalování jsem vzal rozebírací válečkové a velká spokojenost. Vzal jsem si i lepidlo na ložiska a utěsnil druhý karter.
Taková rada. Toto lepidlo je ze 100% stejné jako loctite jen má jinou flašku a je asi 5x levnější. Dělá to jiná německá firma a i název ( číslo) se shoduje s loctite.
pak jsem dostrojil převodovku a motor šel postupně zase dohromady. měl jsem na to vždy tak hodinku času jednou za 3 týdny. Tak to šlo pomalu , ale zase o to radostněji.
EDIT*
kluk mi na ponku převrhl válec a urazila se část poledního žebra :-/ . O silvestra zkusím zavařit.
s
EDIT* 02.01.2015
Tak operace se povedla a pacient přežil. Nakonec to nebylo ani tak složité.Válec je nějaká ocelolitina, tak to šlo vařit jako víno. Použil jsem obyčejnou svářečku a elektrodu na litinu.
svařený výsledek jsem zatřel barvou na krby a maximální spokojenost. Myslím že to neni ani vidět.
Motor dostrojen a nasazen do rámu. Ted ještě pár maličkostí a můžeme startovat. Tak zase jindy.
EDIT 05.01.2015
Včera jsem dostrojil plechařinu, trochu nabil baterku, nalil benzín a olej a pokusil se nastartovat. Zapalování i karbec naštelován jen tak od oka a ejhle. Hned prvním šlápnutím to chytlo. To je vždy radosti. Trochu jsem vyladil otáčky a směs. Za běhu i snížil odtrh a spokojenost. Nechal jsem ji asi 20 minut klapat, vyzkoušel řazení, dobíjení, světla a tak vůbec.
Krom dobíjení při hlavních světlech bylo vše v pořádku. S klidnou hlavou mohu motorku na zbytek zimy uložit ke spánku.
Práce na jaro : dobíjení, startovací páka zasahuje v určitém místě až do kastlíku a hrozí odření při stratování. To musím vymyslet co s tím.
Obdivuju vytrvalost, um i znalosti...
Krásná práce, gratuluji... také se těším až na tu svojí posadím svého syna
Krásnej kousek Co se dobíjení týče vzdávám původní dobové relé a jdu du do tohoto.
www.aev.cz/pdf/0358.pdf
TO Starodedek: ju máš pravdu, hlava je tam z 250/353. Nic jiného v tu dobu nebylo Ale na burze zkusím sehnat. Proto je tato hlava i vzhledově neopečovávaná
A ke startovací páce, trochu jsem poohýbal držáky kastlíku a dostal jsem se asi o 0,5cm dále dovnitř, ale jak říkáš ohnutí nakopávačky mě nemine
Ať dělá jenom radost. ...
Já měl také, ale origo FJ po renovaci...
Šel ,ale bohužel z domu...byl na mě a mejch 120 kg moc malej a když jsem se na něj,jakž , takž složil, tak mě za chvíli boleli kyčle.
Přesto je pérák krásná motorka!!!