CÍl:
projet si zajímavá místa na Kolském poloostrově na východ od Murmansku, podívat se do pohoří Chibin a zajezdit si po břehu Barentsova moře. Když nebude zamrzlé tak se i vykoupat Lesy a jezera Karélie, brody a staré cesty. Zkusil bych i opuštěný trakt cestu tisíce potoků, ale moc si od toho neslibuju, protože už je v celkem dezolátním stavu. Ale to se o staré kolymské trase z Tomtoru říká taky a že se nedá projet sólo na velký motorce. Nakonec se to ale povedlo, sice za 5 dní, trochu zapršelo, ale povedlo.
(Můžou jet i holky na něčem menším, když ujedou denně aspoň 700km po asfaltu a nemají problém zvednout svoji spadlou motorku. Ale určitě to není určené pro silniční motorky typu multistráda, tdm, superadventure, gs1200 a podobně silniční stroje. Kdyby byl podpůrný štáb čurče birče, doprovodný ural na laptích, tak by určitě projeli, ale...)
Varování:
Tam i zpět po vlastní ose, Murmansk cca 3200 km po luxusním asfaltu až od nás. Do samotný Karélie nad Petrozavodskem o tisíc méně, ale tam je to ještě moc civilizovaný. Mimo silnice, jak se to podaří. Vzhledem k té vzdálenosti nepřipadá v úvahu ostré enduro, protože by to byla silniční smrt.
Kdy:
odjezd bych si představoval mezi 16.-30.červencem 2022, doba trvání 3 týdny, bohužel, letos mám fakt málo času, ale možná by se pár dní dalo ještě přidat.
Náročnost:
Rovnou říkám, že to bude docela fyzický náročná akce, protože motorku bude potřeba občas někudy protlačit a vytáhnout. Na severu někdy i prší, je tam hodně vody, kaluže, bláto, potoky a říčky, takže i brodění. V horách zase kamení, prudší výjezdy a může tam i foukat. Ale také nemusí a může být docela horko a vlhko. Takže počítat s komáry-klobouk se síťkou a repelent to stopro řeší. Ve dvou a více to vidím jako celkem pohodovou záležitost, protože ve dvou a více se motorka celkem snadno dostává i přes náročnější překážky. A když je nejhůř, tak se dá vždycky vrátit.
Stanování apod:
spaní zásadně venku, popřípadě u domorodců, když pozvou, vnucovat se nebudeme. Jídlo také venku, beru benzínový vařič, pánvičku a věci k tomu potřebné, takže vám stačí miska a lžíce. Grilovací jehlu na šašlik. Chtělo by to dobrý stan, co nepromokne, teplý spacák, protože noci jsou tam někdy chladné a funkční karymatku.
Stroj:
nejlíp jednoválcový enduro do 160-180 kil včetně úprav i doplňků, pro normální lidi, kdo je jako rambo nebo terminátor může i na 250 kilové motorce Jen pozor na boxery a podobný zázraky, v úzkejch kolejích se chytá za válce a občas se odlamují. Kdyby chtěl někdo mermomocí jet na něčem větším (tenere, afrika, bmw neboxer) a umí trochu jezdit a nebojí se náročný práce, tak klidně, není problém se trochu zapotit, ale musí se s tím předem počítat. Spěchat se nebude, vše se musí řešit na místě, podle přírodních podmínek, dešťů a tak podobně. Osobně si na místě přehodím druhou řetězovou sadu zpřevodovanou fakt do pomala, kvůli pomalýmu ježdění a snížení nezbytnýho spojkování.
Ještě jedna věc, kdyby se chtěl přidat někdo na něčem jako je crf300 která váží komplet 150 kilo a vystačil si s pytlíkem na zadní části sedadla (bude spát pod širákem v oblečení ve kterým jede, s helmou pod hlavou, poveze jen dehydrovanou stravu pro kosmonauty apod.), tak musí počítat s tím, že pojedu pomaleji.
Styl jízdy:
nejedu na dakar, ani na relý, takže žádnej spěch, ale v klidu-. To ale neznamená vyhýbání se zajímavým místům. Na nějaké ježdění ve stupačkách na plnej kotel v brodu zapomeňte a komu dělá problém sestoupit z motorky a kousek popotlačit, tak by se mu tam asi nelíbilo. Jezdím pomalu, před divným místem vyrazím pěšky na průzkum, než abych někde pořád zapadal a trávil hodiny zbytečným vytahováním stroje z bažiny.
Vybavení:
určitě ne al kufry, topkejsy a další nesmysly, co se při spadnutí, nebo opření o strom můžou ulomit. Popřípadě se zdeformují a pak tam pořád zatéká. Ideální jsou pořádný nepromokavý brašny, nebo vaky z materiálu jako vodácký pytle, ale kvalitní. Věci jen nezbytný , ale zase počítat s tím, že se může zmoknout, může být zima i horko a bude se brodit. Něco náhradního na oblečení se hodí. Kempingový židličky a podobné nesmysly nechat doma. Ale hlavně náhradní duše přední i zadní i pro bezdušový kola, můžeme to někde propíchnout, prorazit. Benzín na 250-300 kilometrů mimo silnice. Beru sekerku a malej kladkostroj, až ho dořeším.
Naposledy editováno 01.07.2022 11:47:05
další dotazy a odpovědi dopisovatelů:
- ladu nivu nemám ani jsem nikdy neměl, jen tak jsem se podíval za kolik se prodává 450.000,- kč !!! a je to ten pořád stejnej plecháč co zrezne za 6 let jako dřív. má jí tady jeden kolega co s ní celkem cestuje hodně na sever a východ, ale je tak trochu upravená, né zcela seriová
- s motorkou typu bmw boxer a podobným příšerným mutantem nemá smysl jet, protože, na silnici smrt pro mě, v terénu smrt pro velkej krám (kromě výjímek johhny rambo a černej negr terminátor kteří nespěchají)
- když už spolu vyrazíme, tak bych se asi moc nerozděloval, protože kdyby něco tak se budeme někde dva dny nahánět. navíc telefon ne všude funguje a satelitní nemám. kdo chce jet nonstop asfalt, tak se dá sejít na místě a pak se zase vracet sólo, protože víc jak 700km/den neplánuju, nechci tam přijet jako vyřízená mrtvola, nebo se někde z únavy rozsekat
Naposledy editováno 01.07.2022 15:57:30
Tak ideš hory či roviny? Budeš sa brodiť v blate, či šplhať do kopcov po kameňoch? Šak na to treba rozdielne gumy.
Žiaden penzión?
No, nikto s ním nepôjde. Len tak kecá. Robí zo seba machra.
A jak je to s tou Nivou? S tým fórom? Si to ty, ratlíku, či nie?
Naposledy editováno 01.07.2022 16:46:49
Nojono. 155kilo + doplňky a úpravy, se to nasbírá. Né každej by se tam vydal na motorkrosovým stroji..
Jaká niva, co to zase vymejšlíte za kraviny. Viděls u u mě doma nějaký auto, kromě mýho veterána na dřevoplyn ? A jak sem řekl kraviny mažu. Ale jinak jsem všude, na všechno fórech svjeta zároveň.
Penzión ani omylem, jako v albányji, spím ve stanu, sem chudej, jako bys to nevěděl a žádný restaurace, v rusku jsou kupodivu drahý. Eště ses mi kvůli tomu smál.
Karélie je defakto rovina, písek, bláto, brody, samej les a bažiny. Kolskej je taky tajga, ale na severu už je tundra. Beze stromů. A Chibiny sou kopce, malej island, prostě kamení. Takže tam nahodím nějakou zubatou, co vydrží 3 tisíce km a vrátím se na tranzitní, nebudu se trápit na univerzálu.
Koho to zajímá tak pojede, ostatní si nějakou tu vejmluvu najdou. Takže zapomeň na Kurdystán a řeš víza, polární záře čeká.
Naposledy editováno 01.07.2022 20:05:38
Ale nie toto som chcel.
Ja som celé tie tvoje litánie nečítal, šak každý vie čo je tam, ale teraz mi zrak padol na skutočne potešujúcu správu pre mňa.
Citujem: Osobně si na místě přehodím druhou řetězovou sadu zpřevodovanou fakt do pomala"
To si ideš konečne odo mňa odkúpiť to 14 zubové koliesko, ktoré som ti minulý rok pracne zháňal po polovici východného Slovenska, aby som ti ho doviezol do Albányje a ty si jednoducho povedal, že ho nechceš? Lebo stále ho mám, nepoužité, šak som ho kúpil len pre teba.
Takže? Dám ti ho za pôvodnú cenu, bez inflácije, páč som kamarát a vtedy stálo železo menej jak dnes bo predsa sovjeti vtedy ešte neustupovali kvôli drastickým sankcijám, ktoré 4 ríša na seba uvalila.
Naposledy editováno 01.07.2022 20:06:37
1 reakcí na tento příspěvek Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
Ale jak sem řekl, s tím počítám, máš v něm uložený peníze ty jeden finančníku.
Na sever bych ještě přitvrdil, vymněnil bych řetěz a vobě kola, aby to jelo fakt pomalu, hodně pomalu.Z dvojky bych udělal převodama jedničku, protože na trialový pasáže a tlačení se to bude hodit.
Naposledy editováno 01.07.2022 20:10:02
No a čo ak bude nejhuž, keď sa budeš vracať? To sa vrátiš tam, odkiaľ sa vraciaš?
Příklad č.1 : jedeš po cestě a proti tobě tank a četa výsadkářů a říkají ne ne ne, tam to nejde, tak se vrátím. Kdybych je tam zakopal a tank zničil tak bych si to pak mohl vyčítat. Navíc když teď tak strašně krvácejí ve specielních operacích.
Příklad č.2 : jedeš po cestě a najednou přijedeš k 70 centimetrovýmu brodu a máš strach tam vjet. Tak počkáš a když tě nikdo nepřeveze tak se vrátíš. Když zrovna prší tak počkám až voda trochu opadne, lepší než utopit stroj.
Příklad č.3: jedeš po cestě a dojde ti jídlo, cože ?! přijedeš k nějaký fakt bahenní cestě po lesovozech, která je pro motorku nesjízdná a nedá se bažinou, nebo srázem objet. tak se vrátíš
samozřejmě že nejdřív se hledá objezd, staví se hatě, hážou se kameny do díry atp. ale když už to vidím na zničení stroje, nebo sama sebe, tak se klidně vrátím a zkusím to jinudy
Naposledy editováno 01.07.2022 20:17:22
(reakce na) Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
Kecáš. Posratý si bol ty a chcel si 14z. Tak som ho zohnal, kúpil, doniesol a ty si sa na to vysral.
Nech len všetci potencijálny rajderi vedia, kto a čo si zač.
"Z dvojky bych udělal převodama jedničku, protože na trialový pasáže a tlačení se to bude hodit.!
Neverím. Samotná jednotka bude potom nepoužiteľná a z dvojky budeš mať jednotku, takže prídeš o jeden stupeň.
Ja som si pôvodne myslel, že mám podštandardný prevod (15/45). A nemýlil som sa. Lenže to som nevedel, že 15/45 je štandardný na 701. Skrátiť to ešte sa mi nezdá dobrý nápad. Už teraz je jednotka nahovno. Radšej výjazdy robím na dvojke cez spojku.
Myslím, že totálne krátka jednotka bude použiteľná tak akurát pri tlačení cez brod a aj to si daj bacha, aby si nevrkol plynom, bo predné koleso hore.
Ale šak založ tému, prevod krátky 14/45. Tvoje témy sú úspešné.
Kdepak, na moje ježdění je potřeba ještě zpomalit, jednička je moc rychlá a nejsem takovej střelec jako ty, abych jezdil po kamení a brodama na dvojku. Možná přeměním pětku na zpátečku, do kopce se pak líp vycouvává.
Naposledy editováno 01.07.2022 20:22:50
A o to mi ide. Opadne voda, ty prejdeš a po týždni sa vraciaš a voda zas hore a dovolenka skončila, nedá sa čakať. Čo potom?
Jednou sem čekal pět dní než opadnou bažiny a cesta vyleze z vody, ale to sem nespěchal, tak mi to bylo celkem jedno.
Naposledy editováno 01.07.2022 20:27:27
Chlapi, ja som s ratlíkom jazdil. Je to magor. Ale má gule. A poriadne. Je to záruka dobrého pojazdenia.
Fakt. Nekecám.
Ja s ním nejdem. Ja som s ním už jazdil.
Ale nie, je teraz nemám čas a chuť na víza a ani jazdiť s modrou fašistickou značkou po sovjetu.
Je to ale neotřelý vejmluva, spolu s časem a chutí dělat víza, kde to zadáš agentuře a o nic se nestaráš a za tejden ti dorazí hotovej pas se vším.
Naposledy editováno 01.07.2022 20:44:30
1 reakcí na tento příspěvek Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
1 reakcí na tento příspěvek Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
nebo to uklouzne a zlámeš si tam vobě nohy mezi kamenama
Naposledy editováno 01.07.2022 20:57:21
(reakce na) Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
Bars by som si nebol istý, či to na tej dvojke nepôjde. Skôr by som povedal, že to bude horšie na tej tvojej redukovanej jednotke.
Pri veľmi malej rýchlosti bude každý kameň pred predným kolesom čosi ako väčšia prekážka a tým zadné kokeso s brutal krútiakom bude furt trhať "asfalt".
Ak to však trocha rozbehneš, tak jazda bude plynulejšia.
To rači s nohama na zemi, pomalu a prokličkovat to. Jestli se bavíme o stejným, s naloženou motorkou, která i s tebou váží skoro 300 kilo. Protože když se rozjedeš, tak jich pár přeskočíš, pak přijde větší co ti odhodí přední kolo a ležíš. A ty brody, to už je vůbec masakr. Podívej se jak se ty auta zvedají. Sice se dá kliškovat, ale na to je i jednička moc rychlá.
Tedy já chápu, že seš byl na školení u čurče birče a ostatní čehůni to přeskáčou ve stupačkách na plnej kotel, tak to máš v malíku a proto nemá smysl pro tebe na kolskej jezdit, ale my amatéři, musíme vopatrně.
Je si třeba uvědomit, že lehký enduro bez bagáže váží i s jezdcem 200 kilo a chová se diametrálně odlišně než ty naše těžký cestovní stroje. A navíc to mokro.
Naposledy editováno 01.07.2022 22:25:02
původní 690 do 2016 má převod 15/45
701 od 2017 (nový motor 55 kW - vyšší max otáčky) a 690 od 2019 má originál 15/46
na 690 jsem skončil u 15/49, 15/50 už byl problém s krytem řetězu při výměně kola v terénu, dost to překáželo
701 má kdyt trochu jiný tam by 50 šla, používám rozetu 49 z předchozí 690, ta o trochu kratší jednička je pro mé použití potřeba když se potřebuju odněkud vyhrabat vytlačit, za jízdy už to problém není, odpovídá to zhruba tomu 14/45
tu pětku klidně objetuju, nebude potřeba a párset kiláků po asfaltu dojedu klidně pomaleji
navíc hnusný výjezdy s pomalým převodem budou taky mnohem bezpečnější
Jaro jezdí rychle a všude ve stupačkách, i tam kde to nejde, toho nemůžeme brát vážně, učil totiž čurče nějaký fígle
Naposledy editováno 02.07.2022 00:45:24
Moja 690/2016 má štandard 15/42. Jazdím na 15/45 a priznávam, že jednotka sa mi javí furt dlhá a 6-tka krátka. Ale to sa nedá riešiť reťazovkou, ale priamo výmenou kolies v prevodovke. Ak k tomu kolieska sú, samozrejme. Ale až by som musel rozoberať niekedy motor, tak výmenu prevodov budem riešiť.
Ale, po čase som zistil, že ešte kratšia jednotka toho asi veľa nevyrieši. Určite v nejakých trialových pasážach áno, ale na bežné jazdenie sa mi to nezdá.
Poznámka: vychádzam z vlastných skúseností a aj z vlastných teoretických záverov. Netvrdím, že je to jediná správna voľba a rád si prečítam na túto tému aj iné názory.
Ak aktuálne na výjazdy používam jednotku, tak len preto, aby som šetril spojku. Ale výjazd na dvojku cez spojku je oproti jednotke veľký rozdiel. Dokonca naj sam brutal výjazd (enduro trať v Gelnici kde sa jazdia majstrovstvá slovenska) som dal na dvojke cez spojku a neviem neviem, či by som to dal na jednotke. V ťažkých pasážach ja tottižto vôbec nepotrebujem ten brutálny moment na kolese, aby mi to každú chvíľu hrabalo. Začať hrabať na jednotke vo výjazde vlastne znamená, že stojím.
Preto by som bol s krátkou jednotkou opatrný.
Samozrejme chápem tvoj hlavný dôvod a to je pomalé tlačenie motorky a podobné oné. Ale jazda s total krátkou jednotkou sa mi zdá skôr problematická.
Ohľadom vyhrabávania: osobne jak na kameňoch, tak hlavne v blate mi ešte jednotka asi nepomohla. V blate dávam rovno dvojku alebo trojku a plyn na plno.
Ak nemáš poriadne strapaté gumy, tak brutal moment na kolese ti v blate nepomôže. A ak ich strapaté máš, tak to blato proste strihne. A samočistenie nefunguje.
13z koliesko nie je. Minimum je 14 zubov, to, čo som ti kúpil a ty si sa na to vysral. A ani sa nesnaž málo zubové nejako zhánať. Čím menej zubov, tým horšie pre reťaz.
Asi sa rozumiete prevodovým pomerom, 45/15=3 čo je to isté ako 48/16=3. V zásade však platí, že pridať 3 zuby vzadu je zhruba to isté, ako ubrať jeden zub vpredu. no a ja keď som pridal 3 zuby vzadu (ešte na Ténéré), tak som už musel predlžovať reťaz. Ale ak som ubral jeden zub vpredu, tak reťaz sa ešte dala štandardne došteľovať. taže skôr odporúčam, nechať 15/45 a potom len vymeniť koliesko na 14/45. Alebo ísť z domu na 15/48 a potom to vymeniť na 14/48. A meníš len koliesko. (a to 14 zubové pre teba stále mám, hoc si mi ho nezaplatil).
Ak chceš meniť celú reťazovku, to berieš aj lisovací prípravok na reťaz? Páč to je riadne ťažké hebedo. Či chceš rozoberateľnú spojku? Bo na ČZ reľaziach / manuáloch je nejaké porovnanie spojok a jeden typ je nejaký lepší - bacha na to.
Bacha na to, lebo som si kedysi myslel, že rozoberateľná spojka je super vec, ale len do momentu, keď mi v macedónsku tá spojka praskla, abo čo, no proste reťaz zostala na asfalte (našťastie sa to stalo na diaľnici, tak som tú reťaz rýchlo našiel a mal som aj náhradnú spojku). Ale od vtedy len spojka lisovaná.
offtopiky fakt smažu, i svoje, protože jinak to bude nepřehledný a nikdo to nebude číst
jak jste psali teď máme 15-46, kdybych dal 15-49 zvýší se spotřeba na dálnici při 110 a nebude motor už moc točit ?? rychleji než 110 stejně nejezdím a v rusku to je tak na stovku po silnici, když se nechcete dohadovat s policajtama, už měří i motorky, šmejdi
a pak bych mimo cestu nahodil 14-49, nemusel bych měnit řetěz
vzal bych nejtovačku, komplet druhou sadu, zubatý gumy, někde nad petrozavodskem to vyměnil, u někoho nechal i s gumama a na zpáteční cestě to vrátil, jedná se o nějakejch 2800, celkem 5500 tam i zpět tranzit po čistým asfaltu- defakto dálnice
rozebíracím spojkám nevěřím při tom výkonu, už se vo tom dost psalo
a mě teda pomalá jednička pekelně chybí, samozřejmě jen v trialovejch pasážích, hodně prudký výjezdy, kde se bojím rozjet a, abych se nevyklopil, že, nebo slalom někde mezi kamenama a větvema a při tlačení, což je taky častej jev, aspoň u mně
Naposledy editováno 02.07.2022 10:50:41
1 reakcí na tento příspěvek Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
Tu si to prerátaj, cestovné rýchlosti:
https://www.gearingcommander.com/
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
jaro27 píše: jasné, že sa ti zvýši spotreba. Šak budeš na vyšších otáčkach.
Tu si to prerátaj, cestovné rýchlosti:
https://www.gearingcommander.com/ [/quote]
ale o kolik se to zvýší, je to podstatný ?
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Minimální tlak, gumy, enduro mastod... Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 1 | 8.10.2024 v 12:03 krokoš |
co s sebou vozím a jak mi ztěžkl st... [1, 2, 3, 4] KTM 690 Enduro, Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 120 | 2.10.2024 v 20:12 ZdendaZB |
Čurč Birč testuje HuSiKeWaNa 710 Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 8 | 2.10.2024 v 08:49 ZdendaZB |
Snížení Husqvarny 701 enduro Husqvarna 701 Enduro | ondrej-ek | 15 | 29.9.2024 v 18:07 ZdendaZB |
Tak nakonec sev cestou z Komi do AO [1, 2] Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 43 | 5.9.2024 v 12:13 ZdendaZB |