prosím o radu. na mé jawě 350/638 jsem dělal GO motoru, ložiska , vydličky atd... a pri smontování a nandání primárního kolečka na kliku a utažení matkou , kolečko dosedlo na kartér a nelze otočit klikou. poradí někdo kde jsem udelal chybu? domnívám se že kdyby to bylo špatně zalisovany tak bych nehnul klikou? jsem v kocích. díky za rady
Takže pod tím kolečkem musí být rozpěrný kroužek a jestli si dobře pamatuji, tak díra 25, vnější průměr 30 a výška cca 15 mm. Zvláštní pravodlo je, že ten kroužek by měl být těsněný vůči guferu (pokud tam není, je tam fuka) a měl by jít lehce nalisovat (nasazuji za tepla). Pokud je volně, bude to fungovat, ale bude tam téci olej. Z tohoto důvodu případně navrhuji výměnu za nový (asi 50 Kč).
Jinak mě nic jiného nenapadá, protože pokud si dal do převodovky do ložisek předlohu a výstupní kolo, nemůže tam být tolik místa, aby kolo zapadlo.
Přidej nějaké fotky, jinak neporadíme.
Howgh.
1 reakcí na tento příspěvek jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
Ten čep je již od pohledu nějak daleko do karteru, protože to gufero jede téměř po tom přechodovém kuželu. Navíc ten čep má pěkně poničený důlek od kuličky stahováku, tj. již nepůjde sestředit klika. Jinak sekundární kolečko máš správné (J 638).
Pokud je čep původní, pak jsou asi jen dvě možnosti:
1) Není tam správně usazená klika (není-li motor ještě složen)
2) Při vytloukání klikovky ven (vypadá to na tento způsob dostávání klikovky ven) mohlo dojít k posunutí čepu v levém krajním setrváku dovnitř a tím k posunu celé soustavy.
Nic jiného moje křišťálová koule nevidí .
1 reakcí na tento příspěvek jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
Největším nepřítelem motorek jsou "zlaté české ručičky"
Dle mých letitých zkušeností (a v mládí jsem nebyl jiný ) je to kolečko asi sundané tak, že někdo rozpůlil motor a pak bušil do konce klikovky tak dlouho, dokud se neposunula v ložisku tak, že se kolečko opřelo o karter a pak ještě dále, dokud z čepu neseskočilo. Nasvědčuje tomu ten příšernej otlak na nálitku. Navíc se tomu motoru někdo dosti mstil, protože ty kartery jsou zjevně odloubaný od toho, jak se někdo pokoušel to kolečko dostat dolů dvěma montpákaka nebo šroubovákama.
A ještě navíc, čep je pravděpodobně původní, protože v původní výrobě se pro ochranu závitu při tepelném zpracování používala měděná krytka a proto ten čep má tento měděný nádech. Dneska se tato metoda snad nikde nepoužívá a hlavně se dává výlučně čep oilmastrový s drážkou (bez drážky se již nedělá).
Dvě důležité věci:
1) Ten kužel v kolečku i na čepu před montáží odmastit.
2) Toto kolečko nasazuj s celým primárem a hlavně s řetězem, protože ten řetěz na to kolečko pak už nedostaneš, kvůli té dvojici nálitků v přední části karteru.
E: JInak tento motor je pro "amatéra" celkem záludná věc, protože při skládání se může pustit jehla na předloze (zvláště na té uzavřené straně), propadne do čela a ono to sice složit jde, ale předloha se přestane točit.
Nebo je třeba dávat pozor na to, jestli v karterech dobře drží čelo klikovky (uložení středních ložisek - úzké často bývá vytlučené), pak je tam třeba dát moderní plné, pístní čepy na jehlách jsou také lahůdka a často vídám písty a hlavy, na kterých je otisknutá jehla, která někomu propadla do klikové komory... atd.
Naposledy editováno 31.10.2017 17:17:15
1 reakcí na tento příspěvek jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
Ještě mě zajímá jedna věc, jak si vyměnil ložiska uprostřed klikovky? Ono totiž ty krajní vydrží hodně, ale trpí ty střední, kde se vždy jedno rozsype...
Za mě pokud je to složené v karterech, tak asi znovu rozpůlit, provést kontrolu klikovky a pak se od toho odrazit.
Pokud nebudu línej a nezapomenu, můžu pro tebe udělat to, že sahnu do skladu nových klikovek a proměřím ti potřebné délky toho čepu (ale zalisování bude i tak vidět, neb v setrváku je průměr o 1 mm větší než pod ložiskem).
Jinak ještě bych nechal zkontrolovat sestředění klikovky, ovšem na to musí být v pořádku ty středící důlky (jako základny) a v tomto případě to bude určitě znamenat výměnu tohoto čepu a možná i protějšího.
Mam takovou obavu, že budeš kliku muset opět vypitvat a dát na kompletní GO, což není zrovna levná záležitost.
A také doporučuji kontrolovat tyčku vedení vidliček a to ať na přímost, tak na axiální vůli, neb tam se to axiálně hodně vytlouká.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
Naposledy editováno 31.10.2017 21:00:33
1 reakcí na tento příspěvek jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
Marty86 píše: Sofía> na klikovou jsem raději nesahal vůbec. Jen jsem vyměnil všech 6 ložisek v blocích , vydlicky a gufera . Docela jsem se indivil že šla ven jak po másle . Budu rád když se mi podíváš a premeříš. Jde mi hlavně ó to že jsem cuchnul ke 4 taktu tak chci 350 prodat a nechci prodat stroj kterej není vporadku.a právě na občasný kochacky chci casem složit 250/592 . A ty jen prodáváš díly nebo děláš i repase kliky ?
V to m případě nechápu proč jsi psal že jsi dělal GO motoru.GO totiž znamená že jsi vyměnil nebo 100%ně zrepasoval VŠECHNY díly.Na a to je příklad spousty inzerátů
"motor po GO" tak si to pak kupte... Chudák čtyřtakt.....
Benda1 píše: je špatně usazená.na druhé straně bude moc trčet ven... j.
??? To by muselo být max v řádu 1 mm, protože tak klika je tam poměrně dobře napasovaná. V karterech je axiálně s hodně malou vůlí (malý prostor klikové skříně kvůli vyplachování) a uprostřed drží hodně pevně v tom čele, se kterým nejde moc hnout. Teoreticky to možné je, ale už jsem těchto motorů nadělal poměrně dost a toto se mi nikdy nestalo (ale uznávám, že u Jawy je možné všechno mezi nebem a zemí ).
Marty86 píše: Sofía> na klikovou jsem raději nesahal vůbec. Jen jsem vyměnil všech 6 ložisek v blocích , vydlicky a gufera . Docela jsem se indivil že šla ven jak po másle . Budu rád když se mi podíváš a premeříš. Jde mi hlavně ó to že jsem cuchnul ke 4 taktu tak chci 350 prodat a nechci prodat stroj kterej není vporadku.a právě na občasný kochacky chci casem složit 250/592 . A ty jen prodáváš díly nebo děláš i repase kliky ?
Díly neprodávám a kliky také nedělám , jen mam nějaké jisté zásoby dílů na tyto motorky ze svého bouřlivého mládí a hodně jsem se těchto motorek tehdy nadělal . dneska to nezvládnu, ale zítra bych mohl zkusit pohledat nějakou kliku.
Jinak Tě asi zklamu, protože vyměnit ložiska v blocích kromě případně poničeného pod sekundárním kolečkem je celkem na prd, protože ty původní socíkový (zvláště v převodovce) vydrží dost (na klice je to horší), ale tyhle motory trpí na střed klikovky (malou nakolopitelnost ložisek u poměrně měkké kliky... starší verze s jedním ložiskem jsou na tom o něco lépe).
Dále je třeba upozornit, že na klice musíš mít ložiska s větší vůlí, tj. označené "C3"... taky častá chyba, se kterou jsem se setkal.
Když už jsem to nakousl, tak pokud budeš mít horší ložisko pod sekundárem a hodně utáhneš řetěz, tak prohneš hlavní hřídel převodovky (na to Jawa trpí).
Dále pokud kikovka jde vyjmout rukou, tak je to velký problém. Za prvně musí držet v ložisku a pravda že jsem občas potkal i kliky, protočené právě pod ložiskem. Za druhé hlavně musí držet v karterech to čelo a ten labyrint v něm musí být dobrý (většinou když se rozsype jedno střední ložisko, klika začne mít větší výchylky a nakope ten labyrint). Tato těsnost mezi pravou a levou klikovou komorou je velmi důležitá kvůli nezávislosti vyplachování obou válců a pokud toto nedrží, tak ten motor špatně startuje, špatně jede v malých a občas taky nejede vůbec .
Jinak si myslím, že tímto způsobem tomu sice asi neškodíš, ale taky neprospíváš. Jawí motor je udělanej tak, že když u něj rozhodíš spodek, většinou musíš udělat všechno... tedy kliku (komplet ložiska i uprostřed, ojnice možná), zkontrolovat ostatní ložiska, pokontrolovat přímost a axiální vůli tyčky řazení, pokontrolovat a případně vyměnit řadicí vidličky, hodně trpí řadící kulisa a prožiny v ní, které uvádí řadičku do střední polohy (od řadících kamenů to bývá vyběhlé a je tedy třeba kulisu vyměnit), sem tam trpí spojkový koš buď na ozubení, nebo na vlastní koš, případně občas upadne ten konec u ségrovky startovacího kola a poskáče to náhon tachometru no a to je snad vše . Jawa v tomto byla velmi pokroková, protože dokázala nastavit životnost tak, že se to po nějaké době rozsypalo celé a bylo to při jedné demontáži potřeba udělat vše... což není vůbec špatná myšlenka, jen by to nemuselo být tak často .
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
Pokud to správně vidím a chápu, tak jsi tam dal novou repliku primárního kolečka, může se stát a také se mě to stalo,že kolečko má blbé rozměry, poměř ho s původním kolečkem, rozhodují desetiny.
Pokud kolečko stáhneš, tak se klika točí bez problému? Pokud ano je to problém kolečka.
Naposledy editováno 01.11.2017 10:30:26
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
2 reakcí na tento příspěvek jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
2. je to moc utopený - když budeš cpát klikovku i s ložiskem do karteru, tak je to blbě, nikdy ti nesedne na správný místo.
až to budeš znovu stavět, dej tam první ségrovku, gufero (starý), pak ložisko, doklepni ho, aby bylo na správným místě.
pak segrovku vyndej, gufero taky a můžeš nahřívat.
já na to používám horkovzdušnou pistoli, ale na plotýnce to jde taky.
A ještě bacha, nutno na tyhle místa dávat originál jawí tenké segrovky, páč když koupíš nové dle DIN, tak je nenacpeš do toho mělkého zápichu v karteru, jsou moc tlustý
a celý ti to ujede o cca 0,5mm.... na druhý straně taky o 0,5mm a už to bude dělat problémy.
e: pořadí podle důležitosti
Naposledy editováno 01.11.2017 15:54:55
"Do předehřátých polovin motor. skříní vložíme ložiska tak, aby byly zároveň s opracovanou plochou pro setrvačníky klik. mechanismu."
Je tam totiž ten mazací kanálek, kterej myslim vede až za ložisko mezi gufero a ložisko... A když se to dá nadoraz, tak se ucpe.
Edit: navíc pozice ložiska na to, jestli je čep klikovky víc nebo míň vysunutej na levé straně by nemělo mít vliv, protože toto určuje správnost sestavení klikovky a středový čelo nasazený na středových ložiscích klikovky - pokud to všechno správně dosedlo, tak může být ložisko i gufero na levé straně podle mě kdekoliv na čepu a nemá to vliv.
Naposledy editováno 01.11.2017 16:13:07
1 reakcí na tento příspěvek jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
maspe píše: to je nějaké divné. Klika nejde dát jinak - drží ji čelo, tam jsou desetiny.
Přesně tak! Pokud si kliku i s čelem a vším okolo dostal bezpečně do karterů a zavřel, tak tam musí být správně. Přikládám asi nepovedený obrázek z dílenské příručky, jak je tam klika uložená. Je to sice motor J 633 (634), ale kromě jednoho ložiska na středu kliky je to úplně to samé, tj. je na tom vidět těsné uložení kliky vůči všemu:
Zdroj.
Podle mě by bylo nejlepší, kdybys ten motor znovu rozhodil, přinesl ho ukázat někomu, kdo tomu rozumí a ten by ti řekl, co všechno a v jakém rozsahu máš udělat. Na Mělníku máte tuším Kasalického, ale s tím já nemám moc dobré zkušenosti (2x ze dvou... ale to sem nepatří). Případně pokud bys to dostal do PHY na správné místo, pak jsem ochoten to shlédnout .
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa 350/638 kolečko primárního řetězu vs.karter
Marty86> jak jsi to dával dokupy? Nahřátej karter, zmražená klikovka a šup s klikovkou do levýho karteru? Nebo jsi to tak nějak dal do sebe a pak stáhnul šroubama? Nebo něco podobnýho/mezi?
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawa 350/638 VAPE zapojení Jawa 350/638 | pagi | 16 | 6.6.2024 v 18:02 Jirka_Kirchner |
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 | Jirka-Tajsn | 3 | 23.2.2024 v 09:17 Eddie83 |
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 | radys02 | 37 | 24.9.2023 v 18:22 krizak66 |
Svíčky-JAWA 350/638 Jawa 350/638 | Boss.trx850 | 9 | 5.8.2023 v 17:01 pech. |
Servis Jawy okolí Žďáru nad Sázavou... Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 | ddhu | 18 | 21.5.2023 v 11:27 papiboy |