paolo_novy paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Oversteering - zavírání řídítek
9.2.2025 v 16:39
Zdravím pánové,

Potýkám se s problémem o kterém jsem ani netušil, že existuje, dokud jsem se nesvezl na kamarádově Husqvarně 701 SM. Když jsem se vrátil na svou KTM tak jsem zjistil, že ovladatelnost je o řád níž a toť konkrétně v zatáčkách, kde se v menších rychlostech zavírají řídítka dovnitř zatáčky.
Při akceleraci je chování v pořádku, ale při konstantní rychlosti, zpomalování, nebo prudším brždění se mašina chová jako bych měl nízký tlak v pneu. Děje se tak i když sotva držím řídítka. Jezdil jsem na předepsaných tlacích (Předek 2,3 bar, Zadek 2,5 bar) které se mi zdály poněkud vyšší, ale nezpochybňoval jsem to. Z kvality jízdy jsem nevinil motorku, ale sebe vzhledem k tomu, že jsem poslední 2 roky moc nenajezdil skrze chybějící volný čas. Osobně bych byl radši s tlakem někde okolo 2 Barů, tak jak má předepsáno Husqvarna. Dokud jsem jezdil na DRZ400sm tak jsem nikdy nad 2 bary také nešel.
Na DRZ bylo běžné si na okruhu škrábnout stupačkou, ale na KTM kdykoliv škrábnu cítím velkou nejistotu.
Obecně je velmi snadné tento neduh testovat, protože tohle zavírání řídítek jde cítit už při vyjíždění na cestu, kdy člověk zatáčí v rychlosti 5km/h

Takže první jsem se začal soustředit na pneumatiky, jestli nemám hrany. Motorka vyjela z fabriky na Bridgestone Battlax. Abych vyloučil hranaté pneu tak jsem obul nové. Předek Contiattack, zadek Diablo Rosso2 *
žádná změna
hrál jsem si s tlaky pneu nahoru i dolů a mám dojem že nejméně tragické je to opravdu okolo těch předepsaných 2,3/2,5 Barů ale řídítka se nadále zavírají nehledě na tlak
Zkontroloval jsem nastavení vidlice a tlumiče a všechno je v továrním nastavení na "standard"

Výška vidlice v brýlích je na 2 zářezech
Vidlice:
Static sag: 23mm
Rider sag: 42mm
Servisní manuál neuvádí kolik má být sag na vidlici .Na netu jsem našel více různých tvrzení o kolik % z délky by se mělo jednat a nadále nevím kde je pravda)
Tlumič:
Static sag je 23mm (dle manuálu)
Rider sag je 74mm (65-75 dle manuálu)
Odskok jak je mi přijde správný.
Řídítka mají tovární náklon, originální představce. V brýlích se dá nastavit offset vidlice, ale také je zde tovární nastavení
Zkoušel jsem zvedat a snižovat vidlici v brýlích o 1-2 zářezy bez většího úspěchu
Porovnal jsem kompletní technickou specifikaci u Husky i KTM a jsou zde rozdíly ale žádný z nich mi nepřijde tak markantní aby dělal z těchto dvou dvě rozdílné motorky. Obě motorky jsem také proměřil a zkontroloval stejné nastavení podvozku. Mezi motorkami je 4 roky rozdíl a technické rozdíly přiložím v příloze

Motorka je r.v. 2022 a kupoval jsem ji v 3000km nyní má 12000km. Bouračka nebyla a vyjma kosmetických úprav je zcela původní.
Jediné co mě napadá co může mít menší vliv na geometrii je posunuté zadní kolo dopředu, kvůli změně převodu z 16/42 na 15/45 a prakticky je to poslední věc, kterou jsem nevyzkoušel (měnit řetěz budu v brzké době, takže přidám článek navíc)

Uvědomuji si, že jsem udělal drobnou chybu s nákupem zadní Diablo rosso2, protože jsem nedávno přišel na to, že má agresivnější profil než třeba zmiňovaný tovární Contiattack, battlax nebo Road6 (co je obutý na Husqvarně). No není to ideální na tuhle vylučovací metodu, ale nakupoval jsem ji v dobré víře, protože ji mám trojnásobně ověřenou z DRZ, která byla zcela bezchybná mimo její krajně pokročilý věk.

Připomínám, že motocykl je momentálně tak, jak si ji rakušáci udělali, vyjma rozvoru, který jsem ovlivnil změnou sekundárního převodu.

Vzhledem k výrazně nižní světlé výšce (-38mm) oproti husce, čili pravděpodobně i nižšímu těžišti bych očekával, že se bude naopak chovat mnohem lépe

Jsem hobby jezdec. Ale poserpruhy jednou za měsíc na trati vygumuji.
Je tady nějaký důležitý faktor který opomíjím a měl bych vyzkoušet?
Jezdí tady někdo sumo z takovými tlaky?
Doporučíte mi někoho na podvozky v okolí Ostravy? Díky za vaše zkušenosti


Naposledy editováno 09.02.2025 16:49:13

Oversteering - zavírání řídítek

9.2.2025 v 18:54 | Nahoru | #1
zkus ty vidlice vic vysunout, predpokladam, ze nejvic to pujde tak aby bylo vicko zaroven, ale pokud by to slo, tak na zkousku muzes jit i dovnitr v hornich brylich.

offset na brylich jde zmensit nebo zvetsit?

ad tlaky - neporadim, homologovane pneu nejezdim, na slickach jedu zhruba 1.8/1.6 za tepla, v zavislosti na pneu, ale to je uplne jina konstrukce pneu...

Naposledy editováno 09.02.2025 18:57:03

1 reakcí na tento příspěvek Oversteering - zavírání řídítek

9.2.2025 v 19:12 | Nahoru | #2
teď je offset větší, tak jak přijede z fabriky. Vidlice jsem zkoušel nahoru i dolů a necítil jsem větší změny. Obecně mi přijde, že všechno co jsem doposud v limitovaných zimních podmínkách zkoušel změnit, nepřineslo nějaké výraznější změny. Nejvýraznější změnu cítím kdykoliv zase vlezu na husku a říkám si jak je kurva možný takovýto rozdíl. A to už má paradoxně nalítáno cca 30 tisíc km bez servisu podvozku

Oversteering - zavírání řídítek

9.2.2025 v 19:13 | Nahoru | #3
Kolik máš najeto na pneumatikách? Osobně tipuji že máš sjeté pneumatiky, po výměně z toho bude úplně jiná motorka.

Oversteering - zavírání řídítek

9.2.2025 v 19:23 | Nahoru | #4
mensi offset by to mel zklidnit. ty vysunute vidlice delaji to same...

Oversteering - zavírání řídítek

9.2.2025 v 21:32 | Nahoru | #5
Bez svezeni tezko rict. Ja na R6ce gumy 120/70 predek (pirelli/metzeler) jedu teply 2.4, a uz 2.2 citim na ovladatelnosti jako "nechce se ji do zatacky", a "je to tupy na predek" coz tipuju je presnej opak toho co citis ty "pada to tam a zavira se to".

Dal tezko radit :-/ na motardu nejezdim, a mel sem to pujceny jen jednou od assassina. Z toho si pamatuju jen ze to slo do zatacky samo, a byla to prdel, a neumel sem na tom radit protoze to bylo obracene a byl sem furt v omezovaci

(reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 11:36 | Nahoru | #6
rage> Nikdo jsme tu tvoji motorku neviděli. Dá se předpokládat, že na ní máš nějaké padací rámy.

2 reakcí na tento příspěvek Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 13:09 | Nahoru | #7
Děkuji všem za poznatky

Změnit offset zkusím a pak se vrátím k pokusům s výškou vidlice.

Jak jsem zmínil v prvním příspěvku, pneu jsou nové.

Také jsem dvakrát zmínil, že motorka nemá žádné než kosmetické úpravy. Ale pro velký zájem, přikládám foto

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 13:28 | Nahoru | #8
rage> na okruh s tim jezdíš? Tam to funguje? Ono někdy je ta hodne “agresivní” geo celkem nefunkční dokud nejedeš opravdu nadoraz … me treba FS vzdy kdyz ji z nějakýho důvodu musím vzít na běžnou silnici prijde jako rozbita

Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 13:38 | Nahoru | #9
Tak tohle by asi mela byt motorka i na silnici.

Chtelo by to poptat nekoho se stejnou motorkou a na chvili si je prohodit - nepomuzes si tim, ale aspon bys zjistil, jestli to mas rozbity a nebo to je vlastnost modelu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 14:19 | Nahoru | #10
rage> Nejde o zájem, ale o to, že když si někdo s pomocí padacích rámů vyztuží spojení rámu a motoru, tak to to má vliv na ovladatelnost. Byly případy, kdy dobře smontované motorky nefungovaly, na rozdíl od těch, kde maník spěchal a nedotáhnul přední šrouby uchycení na motoru. Zkus něco povolit.

Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 15:17 | Nahoru | #11
Než hrabat do motorky zkusil bych se zaměřit na gumy, znovu.
Laborovat s tlakem, zadní kolo máš rovně předpokládám, nevisí ti brzda?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 15:18 | Nahoru | #12

Krautkopf píše: rage> Nejde o zájem, ale o to, že když si někdo s pomocí padacích rámů vyztuží spojení rámu a motoru, tak to to má vliv na ovladatelnost. Byly případy, kdy dobře smontované motorky nefungovaly, na rozdíl od těch, kde maník spěchal a nedotáhnul přední šrouby uchycení na motoru. Zkus něco povolit.



Blbost v povolování uchycení motoru nebo čehokoliv na rám to nebude.

(reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 15:46 | Nahoru | #13
KubaLC8> To běž vysvětlit borcům do MotoGP. Ti si s tím už dvacet let snaží poradit, ale furt to není ono.

Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 16:14 | Nahoru | #14
Rozměry pneumatik máš správně? Proč nemáš obě pneumatiky stejné?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 18:07 | Nahoru | #15
assassin: Na okruh občas zajdu, výjezdy ze zatáček jsou bezproblémové, protože jedu pod plynem. Rovinky bez problému brzda i plyn. Ale vstup do zatáčky je tragický a musím kompenzovat tu sílu řídítek které chtějí "víc" než chci já. Do zatáčky se pochopitelně agresivně nebrzdí, ale člověk to občas přepálí a někdy tam to brždění je. Jak to znám z předchozích mašin: Brzdíš - mašina se chce narovnat. Tady si ta kurva chce lehnout

Jako absolutní podvozkový amatér, protože jsem nikdy tyto znalosti nepotřeboval, jsem si přečetl zdejší 4-5 článků pojednávajících o podvozcích, předplatil premium obsah tunera Davida Mosse a (bohužel) si delší dobu povídal s ChatGPT. Takže stále vím úplně hovno, ještě ke všemu se mi krásně všechno domotalo skrze nepřeberné množství protichůdných názorů a jsem tam kde jsem. Toto vlákno jsem otevřel jako hypotetickou diskuzi a dokud se neotepli a bude se moci testovat neočekávám nápravu jízdního komfortu.
Selský rozum mi říká, že pokud se se mašina chová dobře pod plynem, tak to znamená že ji svědčí vyšší předek (potažmo nižší zadek) Opravte mě pokud se mýlím.
Nastavení odskoku by se dalo eventuálně vyloučit, protože když jedu 10km/h a dělám osmičky po rovném dvorku, tak mi to ty řídítka tahá stejně a to jsou všechny síly minimální

Koudy01: přesně s touto myšlenkou si pohrávám dlouho, avšak nevidím ani tady ani u nás na cestách dalšího vlastníka SMCR, abych si to mohl porovnat. V létě bych zajel na předváděčku, ale model 2025 už má podle nových fotek změněný rám. A do roku 2021 měla KTM také jinou vidlici a tlumič. Takže to okno na chycení stejné šarže je velmi malé

KubaLC8: S tou zadní brzdou to je výborný nápad a nekontroloval jsem. Až se dostanu do garáže tak otestuji. Zadní kolo rovné na 0,1mm

Na začátku jsem nezmínil, že jsem zkoušel přitahovat i ložisko řízení. Vůle tam nebyla, stejně stejně jsem to zkusil. Bylo to lepší, ale nemělo to opět ten efekt, který bych čekal a vrátil jsem to zpět tak jak má být dle servisního manuálu

Naposledy editováno 10.02.2025 18:12:10

1 reakcí na tento příspěvek Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 18:57 | Nahoru | #16
2.3 předek a 2.5 zadek ale výrobce uvádí pro 2. Při sólo jezdci je to 2 předek a 2.3 zadek, ale i to mi přijde hodně na tak lehkou motorku. Zkusil bych tak 1.8 předek, 2 zadek.

Pokud se zavírají řidítka, tak máš gumu do áčka, moc nafouklou gumu nebo málo zatížené přední kolo- zkusil bych jít v brýlích aspoň tak o 3cm dolů co to udělá.

PS: neměnil jsi řidítka nebo neposouval řidítka v představcích??

Jo a sundal bych na zkoušku ty blástry.

Naposledy editováno 10.02.2025 19:01:13

Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 19:01 | Nahoru | #17
Asi Ti nepomůžu, ale jen můj zážitek. Tohle mě dělala moje Jawa 650 - dost se do zatáček zavírala plus při menších rychlostech jako bych mírně zatáčel levá/pravá. Jízda byla dost vysilující. Řešil jsem gumy, tlak, tlumiče, nová ložiska do kol, kontrola uložení kyvky. V krku vůle nebyla, ložisko jsem stejně dotáhl/povolil. Povolil jsem celej předek, nechal sednou brejle, výplet, atd... nic, nic nepomohlo. Pak jsem nevěděl co, tak i když krk byl OK, koupil jsem nová ložiska, stará vyndal. Nic jsem na nich nenašel, ale dal jsem nová. Od té doby to je jiná motorka. Nevlní se, nepadá do zatáčky, skvěle drží stopu... Netuším kde byl problém, ale mám ho vyřešen.
Hodně zdaru.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 19:04 | Nahoru | #18
rage> Sním svůj klobouk, jestli jsou ta ložiska v řízení v pořádku. Schválně to rozdělej.
Jak jsi zmínil ty osmičky po dvorku, tj. s velkým natočením řidítek, tak tohle je jeden z typických projevů vymačkaného ložiska řízení.

(reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 22:01 | Nahoru | #19

Fueltank píše: 2.3 předek a 2.5 zadek ale výrobce uvádí pro 2. Při sólo jezdci je to 2 předek a 2.3 zadek, ale i to mi přijde hodně na tak lehkou motorku. Zkusil bych tak 1.8 předek, 2 zadek.

Pokud se zavírají řidítka, tak máš gumu do áčka, moc nafouklou gumu nebo málo zatížené přední kolo- zkusil bych jít v brýlích aspoň tak o 3cm dolů co to udělá.

PS: neměnil jsi řidítka nebo neposouval řidítka v představcích??

Jo a sundal bych na zkoušku ty blástry.


to by rovnou mohl zkusit doma zalejt kytky, umejt nadobi a pozdravit sousedku...

Oversteering - zavírání řídítek

10.2.2025 v 22:02 | Nahoru | #20
PS: podle me jsi proste koupil bouranou mrdku.... nejsi prvni. gratuluji

(reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

11.2.2025 v 06:03 | Nahoru | #21

Kohlstein píše: rage> Sním svůj klobouk, jestli jsou ta ložiska v řízení v pořádku. Schválně to rozdělej.
Jak jsi zmínil ty osmičky po dvorku, tj. s velkým natočením řidítek, tak tohle je jeden z typických projevů vymačkaného ložiska řízení.


Oversteering - zavírání řídítek

11.2.2025 v 07:16 | Nahoru | #22
vymen loziska krku rizeni a nespekuluj. rozhodne tim zacni. a jestli jsi to mel nekde v servisu, je dost mozny, ze ti to pretahli moc a tim zcela zmenili ovladatelnost masiny. bezna vec. me to tak udelali nekolikrat i ve znackovem servisu KTM. co si clovek neudela poradne sam, to nema.

Oversteering - zavírání řídítek

11.2.2025 v 09:08 | Nahoru | #23
takhle na dalku tezkou soudit, uplne mrtvy loziska by myslim poznal, kdyz uz vi i co je SAG ... myslim, ze tomu venoval dost casu a usili.
My na motardech pretahujeme loziska v krku docela bezne, pouziva se to kdyz to prezenu jako tlumic rizeni... a rozhodne nam to nezpusobuje to co je popsane vyse.

1 reakcí na tento příspěvek Oversteering - zavírání řídítek

11.2.2025 v 09:53 | Nahoru | #24
Výměna mě nezruinuje, KTMku mám za rohem a budu to moci jednou pro vždy vyloučit

Oversteering - zavírání řídítek

11.2.2025 v 10:25 | Nahoru | #25
Do té doby, než jsi se svezl na Huse, ti na řízení nic nevadilo.
Porovnej technické parametry. Taky řidítka.
...teda esli je ta Husa origo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

11.2.2025 v 10:27 | Nahoru | #26
Kohlstein> už přemýšlej nad přílohou.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

11.2.2025 v 10:44 | Nahoru | #27
rage> jinak ta uvaha s geo - pri akceleraci nizsi zadek/zvedlej predek = vetsi stopa (trail) stoji za tim co jsem ti psal na zacatku - ja bych to zkusil prhenat trochu do extremu, at vis jestli to je tim. idealni by bylo snizit zadek, ale pocitam, ze to nema stelovaci drzak tlumice/tlumic. Krom vysunuti bryli by to slo i snizenim predpeti vzadu + naklikat vetsi kompresi vpredu... ale zas aby to nerozhodilo to vnimani co ktera vec ovlivnuje...

(reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

11.2.2025 v 11:13 | Nahoru | #28

assassin píše: rage> jinak ta uvaha s geo - pri akceleraci nizsi zadek/zvedlej predek = vetsi stopa (trail) stoji za tim co jsem ti psal na zacatku - ja bych to zkusil prhenat trochu do extremu, at vis jestli to je tim. idealni by bylo snizit zadek, ale pocitam, ze to nema stelovaci drzak tlumice/tlumic. Krom vysunuti bryli by to slo i snizenim predpeti vzadu + naklikat vetsi kompresi vpredu... ale zas aby to nerozhodilo to vnimani co ktera vec ovlivnuje...



extremy jsou nejlepsi na diagnostiku. Uplne povolit predpeti vzadu. Uplne dotahnout vepredu a s utlumem to samy. Predpokladam, ze to Rko ma predpeti a utlum vepredu i vzadu. Me stacilo na Monsteru 2 cm nahoru vysky vzadu a je to uplne jina motroka, citliva na pneu. Pred tim to byl tank, kterymu je burt guma. Ale monster ma stelovaci tahlo zadniho tlumice. Tak to je jednodussi. Ale zase jak pise Assa. Ty necely 2cm se daji udelat brejlema.

Fueltank píše: : Pokud se zavírají řidítka, tak máš gumu do áčka, moc nafouklou gumu nebo málo zatížené přední kolo- zkusil bych jít v brýlích aspoň tak o 3cm dolů co to udělá.



Ja mam teda opacnou zkusenost. Nizky tlak vepredu mi zaviral riditka. Totez plati o zatizeni predniho kola. Vysoky tlak ustali stopu. Klidnee hodne vysoky (EDIT: kdyz jsem mel blbe sjetou predni gumu s hranou a motorka mi padala do zatacky v pulce naklonu, tak jsem prefoukl predek na 2,6 a byl klid..)

Naposledy editováno 11.02.2025 11:15:10

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

11.2.2025 v 20:47 | Nahoru | #29

ramlik píše: Kohlstein> už přemýšlej nad přílohou.


Kdyby to bylo na klobouk, tak si k tomu dám ramlika, ta malá kurva stejně jenom žere a sere a chčije pod sebe.

(reakce na) Oversteering - zavírání řídítek

11.2.2025 v 22:24 | Nahoru | #30
Kohlstein> no nevím, nevím, aby jsi to neměl moc suchý!
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Olej a zivotnost v originalnim obalu [1, 2] TM Racing SMR 450 FES, KTM 690 SMC R digitl 34 27.3.2025 v 17:55 Marut
KTM 690 SMCR veľký únik oleja [1, 2] KTM 690 SMC R RR690 49 23.5.2024 v 06:59 metal82
Homologovaný laďák Husqvarna 701 Supermoto, Husqvarna 701 Enduro, KTM 6... La_micka 25 18.4.2024 v 13:49 strive
Husqvarna SM 701, Gas Gas SM 700, K... Husqvarna 701 Supermoto, KTM 690 SMC R, Gas Gas SM 700 Fíla-rider 9 23.12.2023 v 14:52 MotoPeta
Sedadlo KTM 690R enduro -náhlada za... KTM Duke 690 R, KTM 690 Enduro R, KTM 690 SMC R Majkee 2 22.9.2023 v 18:10 MedWed

TOPlist