Jestli polosynt nebo plnou?Rok výroby 2014 Předem díky 👍
Naposledy editováno 31.12.2018 00:06:05
2 reakcí na tento příspěvek Tenere XT 660z 2014
Rád bych v tom pokračoval, v servisce je napsán Yamalub 10w40 ale nevím jestli polosynt nebo plnou
Naposledy editováno 31.12.2018 00:04:45
BobanKomatsu píše: No mě šlo spíš o to co tam dáva origo servis.
Rád bych v tom pokračoval, v servisce je napsán Yamalub 10w40 ale nevím jestli polosint nebo plnou
1 reakcí na tento příspěvek Tenere XT 660z 2014
Naposledy editováno 31.12.2018 00:05:33
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
BobanKomatsu píše: já ale kurva neřeším značku oleje,ale už to píšu potřetí jestli polosynt neboj plnou???
Neexistuje polosyntetika, nebo plná. Základový olej je dnes vždy jen syntetika. Např. motul 5100 se dříve označoval semisyntetic (polo) a dnes se označuje syntetic.Rozhodně je to jedno, jaký tam dáš, chápeš to?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
Spíš se nauč ten olej vyměňovat a nevyplaš se, že po prvním nastartování zmizí z olejové nádržky víc jak půl litru.
prackarr píše: Neexistuje polosyntetika, nebo plná. Základový olej je dnes vždy jen syntetika. Např. motul 5100 se dříve označoval semisyntetic (polo) a dnes se označuje syntetic.
Rozhodně je to jedno, jaký tam dáš, chápeš to?
No je divné že na pixle Yamylubu j(mám dvě)je buď plná nebo polosynteticka. Tak se ptám.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
BobanKomatsu píše: Kohlstein> olej si vyměním není to moje první výměna u těchto motorů.
jak jsem ti psal, toto už není značení, je to stejné, jako když máš na autě napsáno "klimatizace". Co to řekne o autě?Já měl tu samou motorku. rok 2015. Dával jsem tam Motul 10w40, prvně 5100, pak 300v. Opravdu je to jedno. Jen nazapomen, že se vypouští olej z rámu. Filtr jsem měnil ob jednu výměnu. Pokud bys olej chtěl, napiš, prodávám je. čau.
1 reakcí na tento příspěvek Tenere XT 660z 2014
1 reakcí na tento příspěvek Tenere XT 660z 2014
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
Branas_23 píše: Yamalube je stejne motul kuciii ;)
Přesně jak píše kolega, Branas, pod těmi mnoha obchodními značkami olejů se skrývá stejně nějaký hromadně vyráběný produkt od velkovýrobce olejů, nedá se očekávat, že Yamaha si bude sama "míchat" oleje, na to je spousta jiných firem, renomovaný odběratel si jenom domluví, které oleje to budou, případně mírně upraví balíček aditiv a že ponesou jejich obchodní název...a doporučuje ho, má pro svoji servisní síť vedle ND další následný obchodní artikl, na němž vydělává.
Tedy není důležité, jak se olej jmenuje, či zda má na sobě napsáno plná syntetika, nebo polosyntetika... Protože od té doby co v zámoří, myslím, že to byl tenkrát EXON Mobil vyhrál soud proti ostatním olejářům, protože své oleje-sračky pro americký trh označovali jako syntetické, přestože obsahovaly pouze malý zlomek objemu skutečně syntetického oleje, protože zámořští soudci jsou blbové, nebo taky berou úplatky, tak spor s ostatními olejáři vyhráli a nyní se oleje, které nejsou pravé syntetické mohou nazývat syntetickými...Důležité je kupovat olej z důvěryhodného zdroje, aby to nebyly oleje pančované v Polsku a pod., ale jak se to pozná se mne neptejte...,
a aby splňovaly výrobcem motorky, nebo motoru jim požadované technické parametry. Osobně bych kladl důraz u motorek s mokrou spojkou a společnou náplní pro motor a převodovku, aby měly také JASO MA.
Ještě poznámka, pro cestování na jih bych doporučoval olej 10W-50, na místo obvyklého 10W-40, bude mít v horku k dobru jistou viskozitní rezervu.
Naposledy editováno 02.01.2019 11:21:26
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
Jiri_V píše: Přesně jak píše kolega, Branas, pod těmi mnoha obchodními značkami olejů se skrývá stejně nějaký hromadně vyráběný produkt od velkovýrobce olejů, nedá se očekávat, že Yamaha si bude sama "míchat" oleje
Yamalube je dost velká firma na to, aby si mohli nechat namíchat přesně to, co chtějí. Ten, kdo tvrdí, že akorát přebalují jiné výrobky, ten jenom plácá nesmysly - kdyby to opravdu věděl, tak nebude mít dovoleno se o tom vykecávat. Jediné, co je na té legendě o Yamalube pravda, jsou okolnosti vzniku značky před padesáti lety, že jejich vývoj začal testováním tehdy dostupných "olejů z regálu".
prackarr píše: Jiri_V> pitomost. 50ka je pro takovou motorku nevyužitelná a naopak, olej, co má větší rozsah, má více polymerů a dříve degraduje. Takže nískorozsahový olej např. 10w30 déle vydrží. Kdyby platilo to, co říkáš, proč by se nevyráběl jeden jediný olej, např. 5w60? Proč se dělá celá řada indexů? A navíc- to číslo 10 w60 nevyjadřuje vizkozitu, tal teplotní index. čau.
Dovolím si ti, jako bývalý pracovník z oboru, oponovat, tvoje odpověď je pravdivá z části, motorový olej s vyšším SAE rozsahem, např. 10W-60 má jiné složení, respektive jinou aditivaci a ta se časem "spotřebovává", ano může to svým způsobem o něco omezit čas jeho provozu, ale aditiva se spotřebují právě za těch hraničních podmínek, vysoká teplota oleje, velké střihové zatížení atd, pro které ho doporučuji.
Jinak jsi dále ve všem na omylu, dej si do motorky, kde je předepsán 10W-40 tu srágoru 10W-30 a výkonově zatěžuj motor při vyšších teplotách...Tyto oleje, které si automobilový průmysl tak "chválí a doporučuje" se používají zejména proto, aby výrobci splnili homologační a certifikační zkoušky na emise, které byrokrati vymysleli tak nízké, že automobilový průmysl už neví kudy kam. Ty nízkoviskózní oleje předepisují aby snížili pasivní odpory motoru při laboratorních testech ihned po nastartování při homologačním emisním testu, tedy jsou zejména důsledkem zoufalé snahy snížit o pár gramů emise při testování. Jako strojař , motorář a pracoval jsem i v průmyslu maziv vím, že pro motor po mechanické stránce, pro dlouhodobý provoz při zatížení nejsou nízkoviskozní oleje dobré, přestože nová moderní aditiva to částečně eliminují a vnitřní konstrukce motorů jsou tomu také přizpůsobovány, přesnější obrábění, menší vůle a pod. Ale klidně si dej do své motorky olej 0W-20, který prý už také dávají do aut...
Potom tvrdíš, že SAE 10W-40 nevyjadřuje viskozitu. Ale ano, neříká sice jaká je přímo VG při 40°C a při 100°C, což jsou typické hodnoty udávané v technických listech těchto produktů, nenajdeš je na obalu, ale platí, že při stejné nízké teplotě bude olej SAE 5 řidší, dříve se po startu v chladu dostane do mazacích míst než olej SAE 10, nebo 15W a podobně při vysokých teplotách bude olej SAE 30 mnohem řidší než olej SAE 50, tedy bude mít olej 50 silnější a únosnější mazací film, tím snižuje riziko přidření mazaného místa při vysoké teplotě a vysokém zatížení, jako třeba kluzná ložiska vačkové hřídele, třecí plochy vačky, pokud nemají rolny a obecně další třecí místa s kluzným uložením a styk zubů s vysokými tlaky na bocích zubů v převodovce motoru apod. Snadno se o tom přesvědčíš prostudováním technických datových listů Data sheetu olejů s různým SAE zařazením. Potom ještě zřejmě si pleteš pojem teplotní index s pojmem viskozitní index VI, který zjednodušeně řečeno vyjadřuje závislost změny viskozity oleje se změnou jeho teploty, což dává také představu o teplotní použitelnosti oleje. Vyšší VI je pro motorový olej lepší, obvykle jej dosahují oleje na syntetické bázi. Opět je součásti Datasheetu u každého oleje.
Naposledy editováno 03.01.2019 14:09:37
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
Konkrátně u XT se maže akorát pár kuličkových ložisek, vačky, samozřejmě píst, a ozubená kola v převodovce. Nejsou zde žádná kluzná ložiska, která by utrpěla nedostatečnou dodávkou při studeném startu nebo příliš nízkou viskozitou v horku. Motor samotný není na kvalitu oleje příliš náročný a snese SAE 30 i SAE 50. Jiné je to s převodovkou, tam když necháš řiďounký 10W-30 v létě, tak olej nevydrží kontaktní tlaky v ozubení. Ve svojí Africe by jsi 10W-30 nenechal, nejde ti o životnost oleje za pár korun, ale o motorku za statisíce.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
Beranidlo píše: prackarr> Olej s viskozitou xxW-50 si myslím hodí do XT docela dobře, viz taky ta tabulka o pár příspěvků výš. Máš samozřejmě pravdu, že větší viskozitní rozsah znamená menší stabilitu co se týká vlastností, ale sám víš, že záleží na způsobu, jak se toho viskozitního rozsahu dosáhne, co všechno se do finálního oleje namíchá.
Konkrátně u XT se maže akorát pár kuličkových ložisek, vačky, samozřejmě píst, a ozubená kola v převodovce. Nejsou zde žádná kluzná ložiska, která by utrpěla nedostatečnou dodávkou při studeném startu nebo příliš nízkou viskozitou v horku. Motor samotný není na kvalitu oleje příliš náročný a snese SAE 30 i SAE 50. Jiné je to s převodovkou, tam když necháš řiďounký 10W-30 v létě, tak olej nevydrží kontaktní tlaky v ozubení. Ve svojí Africe by jsi 10W-30 nenechal, nejde ti o životnost oleje za pár korun, ale o motorku za statisíce.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
prackarr píše: Píšeš, že bych ho ve své africe nenechal a Honda 10W30 doporučuje přímo v manuálu pro Afriku. Můžeš mi toto vysvětlit? Dík.
Trochu si pamatuju, že byla diskuse o oleji do Afriky, tak buď jsem si to špatně vyložil, nebo jsi se přepsal.
https://www.motorkar...mp;pgr=0#goto9719565
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
Beranidlo píše: Trochu si pamatuju, že byla diskuse o oleji do Afriky, tak buď jsem si to špatně vyložil, nebo jsi se přepsal.
https://www.motorkar...#goto9719565 [/quote] Honda doporučuje do Afriky 10w30. Nevím, kde bych se přepsal, nebo co jsi čekl, ale v manuálu to je.
prackarr píše: Honda doporučuje do Afriky 10w30. Nevím, kde bych se přepsal, nebo co jsi čekl, ale v manuálu to je.
V manuálu to je, protože v TP máš Euro 4. Kdybys tam mohl mít Euro 1, tak tam na 99% bude cokoliv mezi 5-15W po 30-50 podle podnebí tak, jak to bývávalo u většiny Hond, když se neřešily tak přísné emise. Konkrétně mám v autě letitý motor, který, když šel asi před 30 lety do výroby u prvních Euro, používal 15W-40 a vydržel nesmysl. Jeho poslední verze naladěná na Euro 4 už měla předepsaný 5W-30, ale po 200 tisících je zralý na GO kvůli šílené spotřebě oleje a zakarbonování tím řídkým olejem.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
Beranidlo píše: prackarr> Proto jsem dal odkaz na diskusi o oleji do Afriky. Jestli je to překlep, tak to tady promažeme, ať nejsme zbytečně ve sporu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
Zmínka o zlepšení řazení, jakkoliv to může být subjektivní, mě navedla na jinou věc. Nikdy jsem nezkoumal závislost mezi snadností řazení a viskozitou. Jediná má zkušenost je, že když je oleje v převodovce málo, řadí hůř nebo u aut vůbec ne. Díky tvojí poznámce mě napadá, že olej s nízkou viskozitou nevytvoří dostatečnou vrstvu v kontaktních plochách mezi zuby a na drážkovaných hřídelích a při přesouvání kol a řadicích vidliček zde nevznikne správný mazací klín. Je to daň za společnou náplň motoru a převodovky. Řešením je dobré chlazení (a temperace) oleje, tlakové mazání převodovky a častější výměna degradovaného oleje. Nezáleží až tak na viskozitním indexu, ale na co největší střihové stabilitě, což favorizuje syntetické estery, jako je třeba Motul 300V. Půjčím si obrázek z oleje.cz, i když pro moto oleje nemusí být relevantní.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
prackarr píše: Beranidlo> já myslím, že to je tím, že ten olej, co je tam z výroby, bude nějaký spešl (nevím to) na zajíždění. Kdybych tam pak dal 10w30 a pak 10w40, asi bych rozdíl nepoznal. Myslím. Moje volba je jasná- 10w40 té motorce nemůže ublížit a já ho mám doma 100l, protože ho prodávám. Tak proto.
Už jsem opravdu nechtěl, ale nedalo mi to se nevyjádřit...
Ohledně zajíždění se dávaly nikoli spešl oleje s nejlepšími třecími vlastnostmi, ale naopak "obyčejnější" protože záběh motorky, respektive motoru, jak již z významu tohoto slova vyplývá, sloužil k finálnímu zaběhnutí všech třecích ploch za provozu. Proto taky je, alespoň u motorek to platí stále, doporučený režim v záběhu prvních 1.000km s postupným navyšováním výkonu a otáček nejlépe v proměnném režimu otáček, aby si třecí plochy proti sobě sedly, na sebe si "zvykly". Příliš dobré oleje by tento proces prodlužovaly, proto "obyčejnější olej" pro záběh, stejně se po 1.000 km vymění, potom už se dává "lepší". U aut už se od tohoto kontrolovaného postupu při záběhu víceméně ustoupilo...Ale možná kolega pod pojmem spešl myslel jako jiný druh oleje...tak to by tak asi bylo.
Jelikož tohle vlákno bylo hlavně o Tenerce, tak já té své dávám MOTUL 5100 ESTER 4T 10W50, splňuje požadavky manuálu a jak z údajů v technickém listě vyplývá , viz. odkaz dále, má při teplotě 100 st.C viskozitní rezervu oproti SAE 30 nebo 40 ( viz. jejich údaje v tabulce výše) pro zvýšení teploty ve třecím místě ještě tak o 20-30 st. C než mu klesne viskozita na úroveň oleje SAE 30, nebo 40. To jsou moje důvody pro jeho použití. https://s3-eu-west-...GB_29.pdf?1490017540
Naposledy editováno 05.01.2019 22:03:06
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Yamaha XT 660 Z Tenere 2012 Yamaha XT 660 Z Tenere | Brunpaint | 6 | 21.8.2024 v 21:08 DavR1 |
Hlasité řazení/lupání od rozvoďáku ... Yamaha XT 660 Z Tenere | Brunpaint | 0 | 20.8.2024 v 13:40 Brunpaint |
XT 660 Z Ténére - Plexi Yamaha XT 660Z Tenere | Help93 | 6 | 1.3.2024 v 08:31 sebajs |
Jaké cestovní enduro BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS Adventure, Yamaha XT 66... | ThePauli | 11 | 20.2.2023 v 10:31 Metric |
Enduro do 700 ccm Yamaha XT 660 R, Yamaha XT 660 Z Tenere | Laz5 | 29 | 13.1.2023 v 21:28 Laz5 |