Proto mě zajímá:
1)Proč jsou nabízeny dvě verze? viz. odkazy níže
2)Jaké jsou nevýhody a výhody každé z nich?
3)Prý jsou po montáži Vape mimo provoz kontrolka dobíjení (Chybí relé, nebo co) a vypínání motoru klíčkem, nebo chcípákem(teď nevím co z toho a proč)?
4)Má velké VAPE a jeho alternátor větší výkon než ten originální alternátor z Jawy(nedohledal jsem parametr originálu a neumím to změřit a už ani nemůžu-rozebraný motor).
5)Je v těch sadách v odkazech vše k montáži, nebo je třeba ještě něco dokupovat? (podotýkám, že montáž dělat já nebudu-eletřina je pro mě sprosté slovo)
6)Pokud ví někdo o obchodech s lepšími cenami, tak sem s nimi.
https://www.motojeli...50-638-640-d2482.htm
https://www.motojeli...wa-350-638-d3358.htm
Tu motorku si nechám, takže nechci šetřit na špatném místě, ale samozřejmě není třeba vyhazovat peníze zbytečně! Zatím jen sonduju-kupovat budu až na konci zimy.
1 reakcí na tento příspěvek VAPE na Jawu 350/638
to drahé je kompletní zapalování i s alternátorem a regulátorem,jestli má vývod na kontrolku nevím,pro montáž by tam mělo být vše.
proč tam chceš dávat vape?je to dobré zapalování,ale opravit stávající by taky neměl být problém....
1 reakcí na tento příspěvek VAPE na Jawu 350/638
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VAPE na Jawu 350/638
Dolph-cz píše: to levné řeší jen jiskru-takže bezkontaktní zapalování místo kladívek.
to drahé je kompletní zapalování i s alternátorem a regulátorem,jestli má vývod na kontrolku nevím,pro montáž by tam mělo být vše.
proč tam chceš dávat vape?je to dobré zapalování,ale opravit stávající by taky neměl být problém....
Ahoj. Vape chci dát proto, že tahle konkrétní motorka (znám ji skoro dvacet let-je od kamaráda) prostě vynechávala jen někdy při zvýšené vlhkosti, když já jsem na svoji tehdejší 639 za stejných podmínek problém neměl. Nikdy se prostě nepřišlo na to proč! Někteří kamarádi tehdá na některých 350 prostě při více vlhkém vzduchu problém měli a někteří nee. Já tohle prostě řešit nechci a nebaví mě skákat na jeden válec a trápit motorku.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VAPE na Jawu 350/638
No naptoti tomu "velká" sada je permanentně buzený alternátor (permanentními magnety), tedy jeho regulace je udělaná jako zkratová, tedy elektriku kterou vyrobíš jaksi navíc, tak prostě pošleš přes odpor do zkratu a "protopíš". Nemá moc smysl přemýšlet o energetické úspoře, když špičkový výkon tohoto alternátoru je nějakých cca 250 W, nicméně jde o to, že ten odpor je tepelně vyveden na pouzdro regulátoru, který když dáš pod sedlo, tak se z toho stane slušné topení a je třeba tomu ponechat minimálně volné okolí (a necpat tam třeba nářadí), ideálně jej dát jinam - na vzduch.
Jinak výhody to má takové, že nastartuješ i s vytřískanou baterkou, je to naprosto bezúdržbové, akorát na sundání už nestačí "obyčejný šroub", ale potřebuješ spešl stahovák. Dále přestavba znamená přebastlit i kus kabelového svazku, protože velké VAPE má vlastně svůj (k cívce, k regulátoru), takže původní kabeláž v tomto místě musíš celou roztahat a prakticky pokud se dobře pamatuji, ze svazku k motoru zbyde akorát kabel od spínače neutrálu, ostatní má na sobě VAPE.
Ještě jednu nevýhodu bych zmínil a to tu, že stejně v té motorce musíš mít (funkční) baterku. Za prvně slouží jako zátěž (někdo nabízí jako náhradu kapacitor, ale to může mít problém legislativní) a za druhé je u tohoto stroje problém legislativní, protože tento stroj má dle předpisů svítit i v okamžiku, kdy motor stojí... což s dříve zmíněným kapacitorem bohužel nějak nejde.
A teď zkušenosti:
Já mam na své 640 malé VAPE už asi 15 let, od té doby to má najeto asi 60 tisíc a i s původním alternátorem jsem na to zatím nemusel sáhnout ani na jedno. Uhlíky jsou tam taky původní, regulátor též, po zkušenostech s 639 jsem si preventivně přepájel kontakty na usměrňovačí a se zapalovacím okruhem nebylo nikdy nic, jen musím mít funkční baterku.
Velké VAPE mam třeba v ČZ 487 (konstrukčně úplně stejné jako na 638) a funguje bez problémů (s baterkou). Chlazení refulátoru je právě u té ČZ vyřešeno už od výroby, pač regulátor jsem dal na místo původního relé od dynama, tedy do kastlíku, ale přidělaný přímo na masivní hliníkový airbox a tím se stal i tento kus hliníku velkým chladičem, tj. s chlazením není problém i při umístění do kastlíku (narozdíl od J 638, 639). Akorát se mi zdá, že u tohoto VAPE mi nějak často odchází baterka. V tomto stroji mi vydrží tak asi 3 roky, zatímco v Jawě běžně 6 až 7 (taky se starám). Aby to třeba nevyznělo jako pomluva, tak na ČZ jezdím prakticky výjmečně, takže i když tuto baterku dobíjím pravidelně, tak jí moc neprovozuju. Nabízí se vysvětlení, jestli náhodou za to nemůže vysokofrekvenční pulzace střídavého proudu, která je také vedena přes kostru od alternátoru a tedy musí se i baterky dotknout, ale to už jsou moje spekulace, pač tak dobrej elektrikář nejsem.
Jo a je potřeba udělat jinak chcípání motoru, protože původní řešení je "rozpínací", tedy chcípnutí = rozepnutí napájení, ovšem velké VAPE je chcípnutí = ukostření modrého, ale dá se to snadno přepojit v tom vypínači na pravé straně a chcípat tam (nejsem příznivcem toho, přidávat do motorky kůvli chcípání klíčkem další mechanické relé, protože jeho mechanická konstituce je choulostivá na vibrace, je třeba ho někam dát apo. ... pro mě to nestojí za to).
A dvě poznáky na závěr:
a) ať to bude Vape to nebo to, určitě musí být vše řádně ukostředno! Já jsem to u malého udělal tak, že jsem vedl samostatný kostřící kabel od šroubu uchycení alternátoru na baterku a dále na těleso cívky, u velkého od bloku motoru na baterku, regulátor a ještě na cívku. Zrovna u Vape umí ukostření (zejména cívky) hodně potrápit, takže doporučuji řádně proklemovat)
b) Montáž VAPE cívky na 638 je tuším o tom, že musíš přivrtat do rámové trubky díru na držák cívky a je to předepsáno (od výrobce v příslušném servisním Bulletinu) kousek za svařenec krku řízení (tj. více vpřed než jsou pod nádrží původní cívky) a důvod je jednak rozměrový a jednak ten, že i výrobce cívky doporučuje na větrané místo, aby cívka byla chlazena. Takže za prvně budeš muset přivrtat (a tam můžou vznikat první problémy s ukostřením) a za druhé se mi neosvědčil držák dodávaný s cívkou, protože jsem ho měl na více motorkách a jak je tam jen na jednom šroubu, tak to vibruje a od té díry mi snad vždy prasknul (utřásl se). Takže teď při montáži si jej vždy vykutím sám (stačí kus cca 2 mm nerezového plechu) a protáhnu jej směrem k dalšímu šroubu (zde dozadu k původním šroubům cívek), aby ta cívka držela na dvou šroubech. Pak už s tím nejsou žádné problémy.
Hodně štstí a za mě, pokud to máš na sváteční ježdění, tak stačí malá sada a nechat původní altík, protože montáž je o dost jednodušší a funkčně s tím mam dobré zkušenosti.
Já chápu jeho smysl u starších 6V strojů, ale 638 má dostatečně výkonou dobíjecí soustavu. Ano, není tak spolehlivá jako altík s permanentníma magnetama a zkratovou regulací, ale není ani nijak tragicky nespolehlivá, diagnostika chyb není složitá a ND jsou levný! Takže utrácet 4.000 navíc za její překopání by mi dávalo smysl jen, pokud by chyba byla na samotným alternátoru (což asi nebude jeho případ), ale jinak ne!
Obecně, pokud tazatel řeší peníze, tak nejlevnější bude zjistit, v čem přesně je současný problém - dost možná bude chyba v komponentu s cenou v řádu stokorun, nebo možná bude stačit jen pořádně seřídit kladívka...
Ale pokud mu elektrika nic moc neříká a nechce se každej rok zabejvat kladívkama, tak malý Vape se mi zdá jako nejlepší cesta. Pro jistotu bych snad jen před jeho koupí zkusil prohodit mezi válcema svíčky, fajfky a kabely, abych vyloučil, že chyba není právě v nich. Byla by to škoda, bo sou to komponenty řádově levnější než malý Vape...
Ještě dvě poznámky - výkon původního alternátoru je tuším 210W, výkon altíku ve velkým Vape tuším 180W - obojí je na třindu víc než dost.
A provozovat velký Vape bez baterky má podle mě smysl jen u stroje, co se obrazně řečeno vytáhne ze stodoly 2x za rok na cestu pro rohlíky. Pokud s tím někdo jezdí větší kilometry, tak by tam baterku měl mít už jen kvůli tomu, aby předešel zbytečnýmu zatěžování regulátoru...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VAPE na Jawu 350/638
Boss.trx850 píše: Ahoj. Vape chci dát proto, že tahle konkrétní motorka (znám ji skoro dvacet let-je od kamaráda) prostě vynechávala jen někdy při zvýšené vlhkosti, když já jsem na svoji tehdejší 639 za stejných podmínek problém neměl. Nikdy se prostě nepřišlo na to proč! Někteří kamarádi tehdá na některých 350 prostě při více vlhkém vzduchu problém měli a někteří nee. Já tohle prostě řešit nechci a nebaví mě skákat na jeden válec a trápit motorku.
vape je fajn,většinou funguje bez problémů,nicméně ty už máš motorku,která taky umí dobře fungovat.bývá pár problémů,které jsou chronicky známé,díly za pusu a opravíš kladívkem a šroubovákem.když dáš novou destičku,kladívka,kondenzátory,indučky,kabely,fajfky a svíčky,tak to prostě jet musí.
já bych ti radil opravu-podle mně to bude banalita,vape ano,ale na stroje,co nefungovaly dobře ani nové.....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VAPE na Jawu 350/638
1 reakcí na tento příspěvek VAPE na Jawu 350/638
Naposledy editováno 02.01.2019 21:35:48
ale jak už jsem psal,obecně si to lidi chválili a že se sem tam něco pokazí se stane i těm nejlepším...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VAPE na Jawu 350/638
Menhir píše: Nevýhoda u vape je že nelze nastavit předstih pro každý válec samostatně což je u některých repasovaných,,jawa'' klik (možná i továrních) dost podstatná závada,je teda fakt že to ,,nějak'' jede vždy, ale pamatuji si že jsem to kdysi se slávou koupil jako novinku a nakonec tam dal zpátky kladívka.
jo,to je pravda,pokud je klika slisovaná podle rysek,tak to nedoladíš.dobrá připomínka.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VAPE na Jawu 350/638
Dolph-cz píše: jo,to je pravda,pokud je klika slisovaná podle rysek,tak to nedoladíš.dobrá připomínka.
Prosím tě jak jsi myslel kliku slisovanou podle rysek? Motor totiž z důvodu několikaleté odstávky jde na rozborku a mechanik chce při té příležitosti preventivně přeložiskovat motor, včetně kliky-když už bude rozhozeno. Já myslel, že klika se vždy složí tak jak byla!?!
Edit: stále jsem si nezvykl na 2019 takže "letos" myslím 2018
Naposledy editováno 02.01.2019 23:01:06
1 reakcí na tento příspěvek VAPE na Jawu 350/638
Kolík pod rotorem alternátoru slouží pouze k primárnímu polohování rotoru, když se dává na čep kliky (prostě aby se nedal jinak). Veškeré silové působení z čepu na rotor přenáší tření na tom kuželu a nic jiného (stejně jako na druhé straně klikovky u primárního převodu... tam taky není žádný kolík, pero). Jedná se o samosvorný kužel (proto se sundavá stahovákem a nespadne sám), jehož funkce je stejná jako například nástrojové kužely Morse nebo staré metrické (1:20)... narozdíl od strmých ISO (dříve ISA nebo Brown & Sharpe)... ty mají uplatnění hlavně dneska pro CNC, kde si mašina sama mění nástroje (a tedy samosvornost je na překážku), a zároveň s větší tuhostí masivního upínacího prvku oproti štíhlému Morse.
Takže tím chci říci, že při nasazování z hlediska funkce není třeba mít kolíček, ale je třeba mít ten kužel nepoškozený, neoklepaný, neházející a odmaštěný. Někteří výrobci (například Rotax) dokonce předepisuje toto lepit, obdobně jako šrouby.
Dále je pravda, že u VAPE nelze nastavit předstih, ale také je třeba říci, že VAPE nemá konstantní předstih a s otáčkami jej samo mění... tím chci říci, že má smysl o tom přemýšlet spíše tehdy, kdy dokážeme seřizovat za chodu motoru "v otáčkách", tj. podle nějaké diagnostiky... nikoli podle jakési virtuální náběžné hrany magnetického protipólu oproti snímači a to když motor stojí (stejně jako u kladívek, které drží předstih stále stejný).
Pro vysvětlení originální dokumentace zde... a přímo u výrobce se to nechá také koupit. Cenu si musíš porovnat sám, ale já kupuju přímo u nich a naprostá spokojenost.
Ještě bych přidal dvě poznámky k vývoji... ono původně bylo VAPE pro tyto motory stavěné stejně jako původní zapalování, tedy dva naprosto nezáávislé okruhy, dole byl jednoduchý palec, dva snímače a nahoře dvě cívky... proto do dnešní doby přetvral ten držák snímačů jako dvojitý a pořád máš možnost tam dát dva snímače, pokud se podaří, tak sehnat dvě příslušné původní singlcívky a jednoduchý palec se dá nejspíše převzít z jiné sady... pak by se nechalo lehce štelovat předstih posunem spínačů v držáku, ale na to to moc určené není.
Toto byla původní verze, která byla snad poměrně brzo nahrazena současnou verzí dvoucívkovou, kde je jen jeden spínač, jenda dvojcívka a kouzlo je v tom, že to pálí 2x za otáčku a vždy do obou válců (stejně jako třeba Fiat 126 Maluch aj.). Holt se vždy využije k zapálení jiskra ve válci, který je do komprese a ve druhém jde nadarmo, nicméně někde jsem četl, že to není až tak nadarmo, že se tím lehce čistí svíčky od karbonu... tak nevím. Zároveň je tuším možné, použít dvojcívku jako jednoduchou pro jednoválec, pokud se nevyužitý vývod ukostří (viz originál dokumentace).
Jo a ještě jsem zapomněl... u kombinace původního alternátoru a malého vape u některých kusů strojů může dojít ke špatné magnetické kompatibilitě, zapříčiněné opačným navinutím (zapojením) rotorové budící cívky. Není to věc neřešitelná, najdeš na to hodně návodů, i na uvedených stránkách výrobce a prakticky je to to tom, že prohodíš kabely na uhlíkovém držáku nebo nějaká podobná banalita (kterou opačně nabudíš cívku, tj. z toho pólového nástavce pod snímačem uděláš sever místo jihu a opačně... to je oč tu běží). Dříve se návin neřešil, protože kladívkům to bylo jedno a usměrňovači je jedno, jestli v časové oblasti jdeš v daný okamžik ve fázi nebo protifázi, tak proto. Ale s tím si při montáži odborník hravě poradí, jen je třeba ho na to upozornit a případně mu předat vyzkoušený návod .
Howgh!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VAPE na Jawu 350/638
měl jsem za to,že to odstředivou regulaci nemá.
Boss.trx850 píše: Prosím tě jak jsi myslel kliku slisovanou podle rysek? Motor totiž z důvodu několikaleté odstávky jde na rozborku a mechanik chce při té příležitosti preventivně přeložiskovat motor, včetně kliky-když už bude rozhozeno. Já myslel, že klika se vždy složí tak jak byla!?!
klika pro pravý a levý válec není osazena drážkováním,ani kolíkem,prostě ničím,takže většina "klikařů" prostě udělá na kliku rysky a pak ty rysky zase dá při lisování proti sobě.
úplně lehce se tak sekneš klidně o 2mm,no a pokud je takhle odborně dělaná klika už podruhé,nebo potřetí,tak to může být rozhozené celkem fest...
no a pak nastává problém v tom,že u vape nastavíš předstih pro jeden válec a zapalování počítá s tím,že druhý válec je posunutý přesně o 180° a žádná možnost korekce tam není..
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VAPE na Jawu 350/638
Sofía> Sundat klínek pro nastavení předstihu je blbost,nejjednodušší je propilovat drážky v držáku cívky pro šroubky,ale myslel jsem to co popsal Dolph. Kdysi jsem si s tím hrál,dělal jsem si lehkou kliku a ladil to stroboskopem na úhlovém kotouči s vape nezískáš nic(co si pamatuji tak proti kladívkům i ztratíš), jen ta ,,bezůdržbovost'',dnes bych použil něco laditelného (třeba to od Imfsoftu) ale na Jawa ježdění je to fuk.
1 reakcí na tento příspěvek VAPE na Jawu 350/638
V každém případě díky moc za rady všem. Ani jsem nečekal, že se tu sejde tolik lidí, kteří vědí a poradí!!!!!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VAPE na Jawu 350/638
Menhir píše: Dolph-cz> Vape žádnou korekci předstihu nemá(proto se také předstih s nárůstem ot. snižuje,vlastnost snímače).
Sofía> Sundat klínek pro nastavení předstihu je blbost,nejjednodušší je propilovat drážky v držáku cívky pro šroubky,ale myslel jsem to co popsal Dolph. Kdysi jsem si s tím hrál,dělal jsem si lehkou kliku a ladil to stroboskopem na úhlovém kotouči s vape nezískáš nic(co si pamatuji tak proti kladívkům i ztratíš), jen ta ,,bezůdržbovost'',dnes bych použil něco laditelného (třeba to od Imfsoftu) ale na Jawa ježdění je to fuk.
A další...
Jen dvě malé upřesnění .
a) pokud jsem psal o vyndání kolíku (klínu) pod rotorem alternátoru, tak jsem tím reagoval pouze na to, že tam není z důvodu přenosu točivého momentu mezi čepem a rotorem, ale pouze k polohování. Nikde jsem tam nepsal o tom, že to má někdo takto udělat a případně proč. Podle mě je to taky celkem pitomost, protože pokud nasazujeme rotor na čep a pak chceme využít tu "drážku" k polohování vačky (ať už normální nebo palce VAPE), tak se musíme trefit dejme tomu +- 5°... no to podle mě bez kolíčku je možné jen nějakou náhodou mj. i proto, že za ten rotor při nasazování vlastně není vidět (možná u novějšího provedení, kde není ta rozpěrka...), ale rozhodně to není nic jistého. Zároveň jsem chtěl všeobecně zdůraznit, že musí být v kondici ten kužel na čepu, protože co už jsem viděl roztlučenejch konců čepů a na tom vesele namlácenejch rotorů... házelo to jako prase (u dynama to většinou bylo smrtelný, protože škrtal rotor o stator, pak se šouply ty plechy a střihly vinutí) a když to třeba tolik neházelo, tak zase byla kompletně zničená ta kuželová díra v rotoru. Holt co čecháček to mecháček .
A jinak souhlasím že je jednodušší nastavovat polohu snímače (tedy s ním nějak hýbat), ale zase je třeba říci, že musí být dodržena vzduchová mezera mezi palcem a snímačem, která je někde v řádech 0,5 mm... a to se pouhým propilováním drážek dělá těžko (resp. musí se při takovém seřizování hlídat i poloha vůči klice i vzdálenost snímače od palce.
b) Nikde jsem neuváděl, že má Vape nějakou vlastní regulaci (např. odstředivou) předstihu... pouze jsem konstatoval, že VAPE není záležitost s konstantním předstihem při všech otáčkách, což uvádí i výrobce. Źádný mechanismus k tomu tam není a také jsem tušil, že to bude někde na úrovni magnetických toků mezi palcem a snímačem, což si mi právě potvrdil/vysvětlil, takže děkuji i za ostatní kolegy.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawa 350/638 VAPE zapojení Jawa 350/638 | pagi | 16 | 6.6.2024 v 18:02 Jirka_Kirchner |
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 | Jirka-Tajsn | 3 | 23.2.2024 v 09:17 Eddie83 |
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 | radys02 | 37 | 24.9.2023 v 18:22 krizak66 |
Svíčky-JAWA 350/638 Jawa 350/638 | Boss.trx850 | 9 | 5.8.2023 v 17:01 pech. |
Servis Jawy okolí Žďáru nad Sázavou... Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 | ddhu | 18 | 21.5.2023 v 11:27 papiboy |