Poprosím teoretikov,aby sa radšej zdržali a k téme sa vyjadrovali len ľudia s praktickými skúsenosťami.
V hodně měkkém terénu se při brzdění před zablokovaným kolem nahrne hromádka bahna, písku atd. která začne působit jako klín, když ajzlbuňáci zastavují vagóny. Proto kolo bez ABS zastaví. Ale tím, že ABS nedovolí na delší dobu zablokovat kolo a upustí tlak, kolo se otočí, přejede teprve tvořící se hromádku a podle Murphyho zákona opět narůstající tlak zablokuje kolo právě na té hromádce. Takže vlastně jedeš z malého kopečka, navíc po rozrušeném materiálu = jako na mýdle.
Pro lepší představivost jsem to trošku jsem to zveličil.
Edit: neřeším už vliv citlivější odezvy, kdy prst má u ne ABS přesnou vazbu na tlak (brzdnou sílu), který ale v případě ABS všemožně kolísá, takže pak po "rozvibrování" tlaku díky zásahu ABS je skoro nemožné odhadnout, jaká síla na páčku je ještě v pohodě a co už kolo zablokuje.
Mimo asfalt je zadní kolo dost často ve smyku, ať už záměrném, nebo prostě proto, že člověk má plné ruce s předkem a na zadní se tolik nesoustředí, prostě ho nechá osudu. Takže dost často zasahující ABS by rušilo, resp. znemožnilo schválně udělat smyk.
Protože EU legislativa vyžaduje ABS pouze na předním kole motorky, může výrobce nabídnout off road mód, kde zadní ABS odpojí a citlivost na předním posune na limit, kdy to ještě proleze homologací. Ale úplně odpojit přední kolo de iure nesmí. BMW nebo KTM ti sice prodají konektor nebo položku v palubním PC, která vypne i předek (Honda ne, ta si to nedovolí). Jenže pak jedeš na motorce nezpůsobilé k provozu (klasické not for road use, for race use only, apod.). Tedy stejně, jako bys vyhodil kat, výfuk nebo nabastlil xenon. V lese nebo na MX trati ti to může být jedno, ale co třeba nějaká nehoda na alpských šotolinkách nebo pyrenejských hliněnkách
Bohužel EU úředník či poslanec vůbec nedomšlí a neřeší, že lidé pak vypadají na poušti nebo v tajze se stále svítícími světly nebo vytahanými pojistkami z ABS jako nesvéprávní kokoti :(
1 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne

Omlouvám se za možná zmatený příspěvek, ale strašně špatně se popisuje něco, co děláš podvědomě.
1 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne
5. Vývoj jde dopředu a ABS se stále vylepšuje, takže je stále měně cítit jeho zásah. To vlastně znamená že by nemělo správně zasahovat vůbec nebo by to jezdec neměl poznat. 6. Motorka má dvě kola a pokud se netočí to přední, končí to pádem (kromě bodu 4.). Se zablokovaným zadním se nechá jet dost daleko. Nakonec můj osobní názor: Při kochání na asfaltě i polňačce je mi to jedno. V hrubším terénu, rychlejší jízdě a zvláště z prudkých kopců vypnout vše co jde.
Capan píše: Sete,opýtam sa ešte takto: je lepšie v teréne mať kombináciu predok zapnutý,zadok vypnutý,alebo všetko bez ABS. A prečo?
Mě to tak jak jsem to měl naprosto vyhovovalo. ABS se na předku na silnici hodí, obzvláště se špunty, v terénu mi nevadilo. Naopak na zadku jsem bez něj uměl žít i na silnici. A hlavně jsem nemusel myslet na to, abych před sjezdem ze silnice do offu zastavil a vypnul ho.

Naposledy editováno 22.01.2019 21:56:30
2 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne
Ťažký terén je jednoznačne úplne iná kapitola kde neplatia zákony také ako na ceste, ale do istej miery sa dá jazdiť aj v teréne s ABS - akurát jazdec podlieha panike keď namiesto spomaľovania zrýchľuje, pokiaľ to dáš ako pán vo videjku v mojom predošlom príspevku tak ABS vážne nepotrebuješ ani vypínať. V teréne je totiž funkcia každého ABS príliš pomalá , pretože adhézia dosahuje mizivé hodnoty. Tým pádom dostávaš šmyk keď to nečakáš a zrýchľuješ keď to nečakáš, ale ak nemáš dole kilometrový strmák tak to zídeš aj na zapnutom antibloku. Hovoriť o tom že ABS je akokoľvek nebezpečné je hlúposť. Je to bezpečnosť ktorá funguje u všetkých vodičov, nie len u tích ktorí vedia brzdiť. Funkcia ABS je názorne ukázaná v priloženom videu:
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ABS v teréne



Víš, co mi připomíná tahle diskuze, když jsem měl řidičák ne moc dlouho a v zimě s Wartburgem a Š120 poznával jak se chovají na sněhu a bylo ho i na silnicích dost. (A docela mi to šlo...) A pak jsem často slýchával (tenkrát naživo) skazky, o tom, jak mu to "ustřelilo" s předním náhonem a tak dupnul na plyn a ten přední náhon ho z toho vytáhnul. Po pár námitkách jsem byl raději zticha. Protože ten mladej tomu prostě nerozumí.
1 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne
1 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ABS v teréne
NemaLbc píše: Když už jsem se tak rozepsal, tak auto, které se pohybuje kolmo na směr jízdy (dveřma napřed) zpomaluje na sněhu o dost víc než když jede popředu.
Ses si tim jistej i u modernich zimnich pneu? Jakej fyzikalni jev by to mel zapricinit?
Ja teda s abs na zadnym svym aute nemam problem, brzdi lip nez jak to dokazu ja bez elektroniky - pocit, ze elektronika brzdi hur nez ja jsem mel prave u jednickovy oktavky (u ktery teda nestoji za nic ani brzdy ani podvozek) a pak u dvojkovy fabie...
Možná to co popisuje vilemx:V hodně měkkém terénu se při brzdění před zablokovaným kolem nahrne hromádka bahna, písku atd. která začne působit jako klín, když ajzlbuňáci zastavují vagóny.
Určitě to jde ještě lépe boční hranou.
Mr.Dreamer píše: Abs nezvládne ani zvlněnou silnici, na tož cokoli připomínajícího terén. Takhle to bohužel dopadá, když nikým nevolený úředník, který motorku viděl jednou na obrázku, tvoří regulace jako na běžícím pásu.
Myslím, že pokud není povrch téměř hladký, dochází k rychlým chaotickým změnám trakce a elektronika nutně "zblbne." Na to stačí kamenitá cesta.
2 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ABS v teréne
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ABS v teréne
NemaLbc píše: assassin> Dík za věcný příspěvek. To co popisuješ je naprostá pravda. Určitě v rychlostech okolo 100km/h a ještě k tomu v krizovce to těžko někdo bude zkoušet. Ale v noci, prudkých zatáčkách, několika průjezdech a dobré znalosti terénu si můžeš vyzkoušet ledaco. Cituji: Mám dojem, že mám někdy zadní kola v zatáčce dřív než přední.
Nema: ja to samo nemyslim tak, ze se s tebou hadam - nemam svuj nazor cim podlozit, takze ciste jen dojmologie. Navic uz dost odbocujeme - auto je hodne rozdilne od moto a na motorce bych v terenu abs taky nevyuzil.
1 reakcí na tento příspěvek ABS v teréne
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ABS v teréne
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Ohruhové ježdění portugalsko a jih ... Kawasaki ZX-6R Ninja, Yamaha YZF-R6, Yamaha YZF-R1, ... | Ozzy_ | 11 | 27.2.2025 v 18:50 doucha |
KTM - dostupnost náhradních dílů [1, 2] KTM 1190 RC8, KTM 1190 RC8R, KTM 1190 Adventure R, K... | Kalanis | 38 | 14.12.2022 v 20:42 tenere |
Obutí na RSVMetzeler M7RR nebo Brid... Aprilia RSV 1000, Honda VTR 1000 SP1, Honda VTR 1000... | Mates92 | 12 | 12.6.2020 v 08:50 Ti_rex |
kroska bez papírů na silnici Kawasaki EN 500, Kawasaki EL 252, Kawasaki ER 5, Kaw... | brilu | 20 | 7.1.2019 v 10:06 Menhir |
KTM 1190 RC8 & KTM 1190 RC8R KTM 1190 RC8, KTM 1190 RC8R | kotel | 15 | 6.11.2010 v 14:56 Perňa_81 |