Motocykl byl původem ze SRN a první registrace u nás proběhla v roce 2006, já jsem ho pořídil v srpnu 2012 za 72 000 Kč s nájezdem 44 100 km. Motorka měla boční, cestovní alu kufry a zadní plastový kufr BMW.
Na motorku jsem přesedl po dvou letech za řídítky Yamahy FZS 1000 Fazer. Přestože měřím pouze 174 cm, tak jsem se na velkého Fazera nedokázal poskládat a nejpozději po 2 hodinách jízdy jsem musel stavět a protřepávat nohy, které mi začínaly brnět a odumírat – a pak věřte recenzím, které tvrdí, jak je velký Fazer pohodlný motocykl.
Dakarka byla, díky téměř vzpřímenému posezu, zcela jiné kafe a bez zastávky jsem na ní mohl jet 5 i více hodin. Přesednutí ze 105 kW, 4 válcové Yamahy na 37 kW jednoválec bylo díky komfortnímu sezení překvapivě bezbolestné.
Terén:
Zkoušel jsem, ale s cestovními pneumatikami to byla bída. Jízda po mokrém poli se rovnala jízdě na ledu, což bylo opravdu velmi nepříjemné. Na šotolině to bylo o poznání lepší, ale v lese zase horší, motocykl se svými 193 kg mi přišel na nějaké blbnutí hodně těžký. Celkově jsem toho v terénu moc nenajezdil. Dle mého názoru Dakarka s adekvátními pneumatikami zvládne lehčí terén, ale vzhledem k relativně velké hmotnosti a malému výkonu motoru se lépe cítí na silnici než v terénu – tohle jsou mé zkušenosti, ale chápu, že někteří to mohou vidět jinak.
Silnice:
Cestování v jednom i ve dvou bylo na silnicích překvapivě pohodové, a to i přes to, že má motocykl pouze 5 rychlostních stupňů. Cestovní rychlost mezi 140 – 150 km/hod. v otáčkách 5500 – 6500 doprovázel příjemný zvuk dvou svíčkového jednoválce Rotax. Vibrace motocyklu byly při těchto rychlostech snesitelné a motorka po přidání plynu stále akcelerovala až do 170 km/ hod. Po rovině a z kopce dokázala přidat ještě několik km navíc, ale přeš 180 km/hod jste se dostali už pouze při jízdě z kopce. Průměrná spotřeba ve dvou byla okolo 5 l / 100 km, v jednom a nebo pokud člověk striktně dodržoval rychlostní limity, byla ještě o litr nižší. Jedinou výtku mám k chování naloženého motocyklu při velmi nízkých rychlostech – typicky popojíždění v dálničních zácpách, kdy při spojkování na jedničku v rychlostech okolo 3 km / hod. je motorka docela nestabilní (vratká).
Podvozek je také povedený, zadní centrální tlumící jednotku jsem měl nastavenu na max. (odhadem zdvih okolo 20 cm) a předek, který se ladit nedá, má rovněž zdvih 210 mm. Tlumiče krásně žehlily nerovnosti vozovky, přičemž se motocykl při brždění nějak výrazně nepotápěl.
Brzdy bez výhrad. Přestože je vpředu i vzadu pouze jeden kotouč, třmeny jsou pouze dvoupístkové a motocykl není vybaven ABS, tak jsem s brzdami neměl jediný problém. Nástup brzdného účinku je lineární, na páčku ani pedál se nemusí vyvíjet příliš velká síla a brzdy ani při naložené motorce a delšímu brždění viditelně nevadnou.
Má kariéra „továrního jezdce“ BMW skončila dne 15. 08. 2019, kdy mi byl motocykl odcizen. Na parkovacím stání před domem po motorce zbyl pouze rozlomený zámek přední brzdy, ten obsahoval i alarm, který však nikdo ani nezaslechl. Celkově jsem měl motocykl téměř 7 let a najel jsem okolo 30 000 km (konečný stav tachometru před odcizením okolo 75000 km).
Závady:
1. Prodřená vodní pumpa – měněna mezi 50 000 – 60 000 km
2. Chyba primárního přenosu síly – nevím, co přesně se stalo. Přijel jsem před nákupák a když jsem chtěl odjet, tak to nešlo. Motor nastartoval, rychlost se zařadila, spojka fungovala, ale motocykl se nerozjel. Cítil jsem, že převodovka byla OK, spojka rovněž pracovala, ale přenos síly na zadní kolo se nekonal. Zvuk motoru absolutně v pořádku, bez čehokoliv rušivého. Řetěz, rozeta, přední kolečko vše OK. Nakonec pomohla rozborka a složení motoru, ale co bylo za závadu si už nepamatuji. Celkem to nebylo ani příliš drahé včetně práce do 5000 Kč.
3. Výměna klaksonu – konstrukční chyba. Houkačka je v „zobáku,“ a tak se do ní celkem brzy dostane voda a špína. Celkem jsem klakson měnil 3x.
4. Stávkující otáčkoměr – často se stávalo, že ukazoval o 1 – 4000 RPM víc, než jaká byla skutečnost. Občas se to srovnalo po odpojení či výměně baterie. Protože jsem převážně parkoval na silnici, bez použití plachty, mám podezření na zatékání vody do elektroniky
5. Prodřené kabely mezi řídítky a brýlemi
6. Popraskané žárovky v přístrojovce
7. Vibrující zrcátko, které se při pádu rádo láme
8. Hliníkové lamely, chránící chladič praskají – kryt jsem nechal 2x svařovat
Další postřehy:
Motocykl kombinuje plasty a hliník, takže vypadá stále jako nový, nekoroduje, a člověk se o něj nemusí stále starat.
Motocykl má nádrž nad zadním kolem, což je údajně lepší kvůli nižšímu těžišti, nevýhodou je, že baterie je v místech, které vypadá jako nádrž. Pro odpojení či výměnu akumulátoru je potřeba kromě sundání sedla odmontovat i plasty „nádrže“, což celou operaci zdrží z obvyklých 5 minut na minut 15.
Celkové zhodnocení:
BMW F650 GS – Dakar je příjemné a spolehlivé cestovní enduro, které se popere i s lehčím terénem, ale jeho doménou je silnice a klidný styl jízdy.