Před drahnou dobou jsem si koupil pro nabíjení baterie v autě nabíječku CTEK MXS 5.0, se kterou je možno nabíjet i motobaterie.
Na uvedené nabíječce je možno zvolit nabíjení normální (zaplavené) baterie nebo baterie AGM.
Stojím před dilematem, jakou možnost zvolit pro gelovou baterii.

1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení gelové baterie
"Charakteristika gelové baterie je dána jmenovitým napětím článku 2V maximální napětí 2,4 V a vybitý článek 1,7 V. Přebíjení jim škodí, protože článek začne plynovat a bubliny mohou vytlačit elektrolyt ven. Při nabíjení je nutno dodržet nabíjecí proud = 1/10 kapacity a měřit dosažené napětí. Tyto akumulátory by se měly nabíjet velmi opatrně a pokud možno speciálními nabíječkami, protože hodnota jejich plného nabití není 16,5 V (14,4 nezatíženo), nýbrž 14,4 V resp. 12,8 V. Palubní síť stroje je pro jejich použití uzpůsobena místo 14 až 14,3 V na 13,8 V."
V návodu k nabíječce CTEK jsou uvedeny charakteristiky nabíjení pro zaplavené baterie a pro baterie AGM,

Pro zaplavené baterie je nabíjecí napětí 14,4V a pro baterie AGM 14,7V.
Měl jsem tedy obavy z přebíjení gelové baterie při nastaveném režimu pro AGM baterie.
Nabil jsem moji gelovou baterii režimem pro AGM baterie a baterie měla po nabití o odstátí 12,8V, Normální zaplavená baterie má po nabití a odstátí 12,6V.
Musím se ještě podívat (až po zahájení sezony) s jakým nabíjecím napětím pracuje palubní síť na mé moto. Jestli se dobře pamatuji, tak mi to vždycky ukazovalo 14,3V.
Takže jsem z toho jelen.
Naposledy editováno 21.12.2023 22:56:31
1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení gelové baterie
jestli se tomu manualu da verit nevim, ale pokud chces spotrebaku za par tisicovek venovat prehnanou peci tak muzes nabijet tim normal rezimem... abys baterku vic "setril" mensim napetim... ale po pravde se mi to moc nezda.
stejne tak neverim tomu, ze tvoje motorka ma specialne nastavene nizsi palubni napeti kvuli gelove baterii...
ta volba AGM je vlastne urcena spis pro AGM baterie v automobilech ktere jsou stavene na vyssi napeti kvuli inteligentnimu nabijeni, startstop systemum atd... to motorky zatim nemaji.
tim padem bych zrevidoval svoji prvni odpoved a omlouvam se za mystikaci...
assassin píše: jestli te to hodne zajima, tak stejne budes muset merit - pokud mozno pristrojem ktery ukazuje hodnoty na ktere se da spolehnout.
jestli se tomu manualu da verit nevim, ale pokud chces spotrebaku za par tisicovek venovat prehnanou peci tak muzes nabijet tim normal rezimem... abys baterku vic "setril" mensim napetim... ale po pravde se mi to moc nezda.
stejne tak neverim tomu, ze tvoje motorka ma specialne nastavene nizsi palubni napeti kvuli gelove baterii...
Jde právě o to, že moje motorka nemá speciálně nastavené nižší palubní napětí kvůli gelové baterii. Ale máš pravdu, že to nemá cenu hrotit.
1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení gelové baterie
Baterie koupená 12,78V
Dle návodu k baterii:
12,5-12,8 = nabitá
14,7V = max. nabíjecí napětí
13,6-13,8 = udržovací napětí
CTEK 4.krok = 14,3V (konec hlavního cyklu v 3. kroku)
CTEK 7.krok = 13,55V (udržovací napetí)
Použit režim motorky, AGM ne.
2 reakcí na tento příspěvek Nabíjení gelové baterie
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení gelové baterie
AveKT píše: Mám stejnou nabíječku jako ty. Taky jsem si nebyl jistý. Tak jsem si pročetl manuál od nové baterky Motobatt a změřil napětí při nabíjení a po něm, resp. těsně když skončil 3. krok a započal 4. krok (napětí pak klesá) a pak 7. krok - udržovací napětí:
Baterie koupená 12,78V
Dle návodu k baterii:
12,5-12,8 = nabitá
14,7V = max. nabíjecí napětí
13,6-13,8 = udržovací napětí
CTEK 4.krok = 14,3V (konec hlavního cyklu v 3. kroku)
CTEK 7.krok = 13,55V (udržovací napetí)
Použit režim motorky, AGM ne.
A ta tvoje baterie je typu AGM nebo gelová?
roadmagor píše: Jak už tu mimo jiné zmínil assassin - nechce se mi věřit, že by palubní síť na motorkách nějak extra řešila klasiku/gelovku/lithiovku. A ty baterky to nějak dávají. Tak bych ani to nabíjení tolik neprožíval.
Nevím jak to má např. nové BMW, ale u vetšiny motorek je regulátor napětí, který maří přebytky výkonu alternátoru. Napětí reguluje při chodu motoru na cca 14,3V, což je napětí, které tak nějak zaručí v závislosti na nabití baterky to, že sama pomalu snižuje svůj nabíjecí proud. Motorka tedy nabíjí jako CTEK ve 4. kroku - absorbce. Je to trochu zjednodušené, kdyžtak mě může někdo chytřejší doplnit.
roadmagor píše: Jak už tu mimo jiné zmínil assassin - nechce se mi věřit, že by palubní síť na motorkách nějak extra řešila klasiku/gelovku/lithiovku. A ty baterky to nějak dávají. Tak bych ani to nabíjení tolik neprožíval.
Neprožívám to. Ale dospěl jsem k názoru, že palubní síť na motorkách není nastavena na dobíjení gelových baterií. Takže příští nová baterie bude typu AGM.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení gelové baterie
FORDKUGA píše: A ta tvoje baterie je typu AGM nebo gelová?
Moje baterie je AGM. Nabíječku mám sice stejnou, stejné označení, přesto je to trochu starší typ. U mě na té třetí kontrolce je vločka a v návodu je napsáno, že to je program pro chladné počasí a pro baterie AGM - max. dobíjecí napětí je zvýšeno z 14,4V na 14,7V. Problém je však v tom, že ta moje starší tento program má jen s nabíjecím proudem 5A, což je na motobateri moc. Nabíjím tedy na symbol motorky (max. 14,4V/0,8A). Ta tvoje půjde nejspíš postupně přepnout tak, že budou svítit symboly motorky a AGM současně, tedy max. 14,7V/0,8A. Přesto, že ale nabíjím baterku AGM napětím/programem pro gelovku, nemám žádný problém. Prostě 3.krok bude trochu kratší a 4.krok zase trochu delší. Nabití/napětí baterie je OK, na horním limitu.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení gelové baterie
AveKT píše: Moje baterie je AGM. Nabíječku mám sice stejnou, stejné označení, přesto je to trochu starší typ. U mě na té třetí kontrolce je vločka a v návodu je napsáno, že to je program pro chladné počasí a pro baterie AGM - max. dobíjecí napětí je zvýšeno z 14,4V na 14,7V. Problém je však v tom, že ta moje starší tento program má jen s nabíjecím proudem 5A, což je na motobateri moc. Nabíjím tedy na symbol motorky (max. 14,4V/0,8A). Ta tvoje půjde nejspíš postupně přepnout tak, že budou svítit symboly motorky a AGM současně, tedy max. 14,7V/0,8A. Přesto, že ale nabíjím baterku AGM napětím/programem pro gelovku, nemám žádný problém. Prostě 3.krok bude trochu kratší a 4.krok zase trochu delší. Nabití/napětí baterie je OK, na horním limitu.
Jinými slovy: ty si tedy myslíš, že gelová baterie se má nabíjet jako zaplavená baterie?
Ono agm je ciste jen popis konstrukčního reseni baterie - tzn ze je elektrolyt napustenej ve skelný vate - nic to nerika o tom jaky ten elektrolyt je nebo z jakého materialu jsou elektrody. Tzn existuje množství různých typu AGM baterii s různým napětím a různým zpusobem nabíjení. Tudiz se neda kazdy moudro z internetu použit univerzálně - agm baterie z moderniho auta je jina nez agm baterie z motorky, palubní sit moderniho auta ma vyssi napětí kvuli startstopu a inteligentnímu dobíjení - motorka tohle (zatim) nema a tudiz tomu ani neodpovídají baterie…
U gelovek je to podobny ….
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení gelové baterie
FORDKUGA píše: Jinými slovy: ty si tedy myslíš, že gelová baterie se má nabíjet jako zaplavená baterie?
V podstatě ano, jedná se o konstrukčně stejné baterie, jen v gelové je přidán, tuším oxid křemičitý do elektrolitu a ten potom není tegutý ale gelovitý. Je však rozdíl v použité nabíječce:
Zaplavenou baterii můžeš nabíjet v podstatě čímkoliv, protože ve chvíli kdy ji začneš přebíjet, začne vařit a vypařovat se elektrolit a přes odvětrání z baterie odejde pára.
Gelová baterie je uzavřená a při přebíjení ji nejspíš zničíš, někdy i mechanicky. Můžeš ji nabíjet i normální nabíječkout, jen musiš ohlídat stav kdy je nabita. To se v praxi ale neosvěčilo

AGM baterie se zase tak moc neliší od gelové. Taky uzavřená, ale jak zkratka napoví (Absorbed Glass Mat), je v ní mezi eletrodami tkanina ze skelných vláken a ta je napuštěna elektrolitem. Může tedy pracovat v jakékoliv poloze, je odolnější. Asi i snese vyšší nabíjecí napětí, 14,7V místo 14,4V, ale úplně nevidím důvod ji nabíjet maximálním nabíjecím napětím.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení gelové baterie
Závěry, které jsem učinil já:
1) gelová baterie se nabíjí jako klasická zaplavená baterie
2) palubní systém motorky je nastaven na baterie AGM
Naposledy editováno 22.12.2023 11:41:16
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení gelové baterie

1) ano, ale bacha na nabíječku.
2) spíše ne - viz Assassinův přízpěvek výše a také vzhledem k výši maximálního nabíjecího napětí vs palubního napětí motorky.
AveKT píše: FORDKUGA>
1) ano, ale bacha na nabíječku.
2) spíše ne - viz Assassinův přízpěvek výše a také vzhledem k výši maximálního nabíjecího napětí vs palubního napětí motorky.
Nezviklal jsi mě.
Naposledy editováno 22.12.2023 13:10:58
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení gelové baterie
FORDKUGA píše: Tak po přečtení všech příspěvků, které popisují mně již dříve známé rozdíly mezi jednotlivými typy baterií a jejich používání se vracím k původní otázce: gelová baterie se nabíjí jako klasická zaplavená baterie nebo jako baterie AGM?
Závěry, které jsem učinil já:
1) gelová baterie se nabíjí jako klasická zaplavená baterie
2) palubní systém motorky je nastaven na baterie AGM
tohle obecne neni opravda. tohle plati pro pripad tvoji nabijecky ktera ma ponekud specificky oznacene nabijeci programy.
assassin píše: tohle obecne neni opravda. tohle plati pro pripad tvoji nabijecky ktera ma ponekud specificky oznacene nabijeci programy.
Jsem rád, že jsi potvrdil moje domněnky, že s mojí nabíječkou CTEK mám nabíjet gelovou baterii ne v režimu pro AGM, ale v režimu pro "normální" baterii.
1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení gelové baterie
Hodně bych se divil, pokud by palubní nabíječka v moto byla nastavena na AGM, tj nabíjela 14,7V. To by spíše vypadalo na nějaký problém s regulací.
P.
1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení gelové baterie
Tak třeba u mojí AGM Exide co jsem naposled kupoval píšou že pro cyklický dobíjení lze použít až 14,9V a přímo uvádějí že je to dělaný pro vozidla s palubním napětím 14,2-14,8V. Ovšem pro případ připojení ke stálým napětí je max. mez 14V (takže konzervátor baterky ke kterýmu se to připojí přes zimu nesmí překročit 14). V tom samým návodě se pro gelovky uvádí až 14.4V pro cyklický dobíjení a 13.8V pro stálý napětí. K tomu se ještě vyskytují provedení tzv. hybridní - což je gelovka se separátorama jako má AGM a tam jsou ty úrovně jako v případě AGM.
Co mi z toho leze je že původní gelovky od exide se musí nabíjet nabíječkou co nepujde přes 14.4V, AGMka, hybridní gelovky a zaplavený snesou při dobíjení těch 14.9 ale ne po delší dobu.
Ale jiní výrobci to můžou mít jinak protože maj i jinak pojmenovaný technologie atd. To se tu pak neshodnete na ničem.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení gelové baterie
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení gelové baterie
ja treba uz mam ve vsech motorkach lithiove... a krom specialnich pripadu kdy tu baterku pouzivam mimo motorku jako powerbanku je vubec nenabijim...
Naposledy editováno 23.12.2023 16:03:37
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení gelové baterie
Naposledy editováno 24.12.2023 14:05:15
FORDKUGA píše: assassin> Máš pravdu, že lithiové baterie mají své výhody. Dává už některý výrobce do běžných silničních sériově vyráběných motorek lithiové baterie?
KTM dava do svych enduro a MX motorek lithiovky uz od roku 2017. Ostatni vyrobci motokrosovych motorek se pridali pozdeji, ale dnes uz to maji asi vsichni.
Z vice civilnich motorek vim treba o africe 1100… bude uz toho vic, ale uz nemam cas ani chut to sledovat

Ja uz mam lithiovky ve vsem i v CZ175

Naposledy editováno 24.12.2023 20:44:22