PROFIL MOTORKY

Suzuki GSX-S1000F (2020)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník cyyra
Vloženo 26.3.2020
Aktualizováno 18.3.2024
Zobrazeno 4 381x
HODNOCENÍ PROFILU OD 18 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Čumák to má takovej trochu skútroidní. I když v té černé by se dal, při troše fantazie, popsat jako zobák dravého ptáka. Není to teda zrovna designovej skvost. Ale pár drobných úprav a hned vypadá lépe.

Více fotografii

Výška jezdce: 180 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Yamaha MT-10: MT-10 (byla dlouho favoritem) je jiná. Neposedná podvozkem (krátký rozvor), brutální motor, hlavně ve středním pásmu a na nejostřejší mód. Naprosto nejlepší zvuk co jsem kdy za jízdy slyšel. Fakt mazec. Ale strašně digitální odezva motoru. Jakoby
Kawasaki Z 1000 SX: Kawa je celkově těžkopádnější, s měkčím podvozkem a hladším motorem. Zkrátka více cestovní. GSX-S je taky kompaktnější. Nemá design alá „tisícihran“.
Aprilia Tuono V4 1100 RR: Tuono V4RR, to je pecka. Lépe, lineárněji vyladěný průběh výkonu než MT-10, ale stále z toho jde cítit počítač. Nahoře jede víc. Funkční kapota. Nejlepší podvozek. Dá se s tím jet dost rychle i pro hrbolech (nebyla to verze Factory). Zvuk V4 supr,
BMW S 1000 R: S1000R – pocitově po nasednutí extrémě lehká. Exluzivně a kvalitně zpracovaný. Za jízdy dost nervozní od předku, motor hodně ostrej nahoře, ale čekal jsem teda víc zábavy. Neslané, nemastné. Ovšem, převodovka s quishifterem jak z jiného světa. Sta
Honda CB 1000R: Motorově, je GSX-S oproti nové Hondě CB1000R jasně ostřejší a surovější. Honda je pěkná, poctivě udělaná a hodně příjemná na řízení. Ale je dražší a není tak praktická a univerzální jako Suza. Naháč. Spíše stylovka.

První dojmy - Projel jsem si ročník 2018. Hned mě zaujalo: skvělá ergonometrie jezdce v sedle. Parádní řídítka. Překvapivě nabroušenej řadovej čtyřválec s takovým starým, dobrým „analogovým“ projevem. Trochu horší, divně reagující zadní tlumení, kdy se motorka zhoupla při akceleraci a znatelná nepříjemná reakce plynu – škubnutí při otevření klapek ze zavřeného plynu. Jinak, na živo vypadá fakt lépe než obrázku (což je u některých motorek obráceně).

Doplňky na motorce - Krátký držák SPZ. Zrcátka do řídítek. Tankpad a boční protektory nádrže. Padáky na rám a do os kol. Odjímatelné držáky bočních brašen SW-Motech Blaze + sedlová Slipstream. Sedlová sportovní brašna Held. Sekvenční LED blinkry s funkcí brzdových světel. EDIT 3/2021: Přes zimu proběhla instalace: quickshifteru od Shifting Controll, dále nižší řídítka Rizoma + stavitelné představce, krátké páčky. Plexi PUIG Racing a menší grafiké úpravy. Nalepovací protektory rámu RG. Zýšení sedla. Zadní LED světlo v černém provedení. Podkova na víčko nádrže Tankl-lock. X-TRE Powerbox. Centrál K-Tech Razor R, upgrade přední vidlice - cartridge pístky K-Tech SSK, včetně ventilů komprese. Přední brzdové kotouče DG, řídítka SLS Dragbar X01, Edit 2/24: nastavitelné dorazy řízení, přední Full LED světlomet, madla spolujezdce Valter Moto, přední lineární pružiny K-Tech

Recenze

Po dlouhém rozhodování a zkoušení všeho možného, jsem se rozhodl pořídit novou mášu. Namísto srdce, rozhodla spíš hlava. Proto nakonec japonec a osvědčenej čtyřválec, kterej ještě není prošpikován všemožnou elektronikou a něco by měl vydržet. A samozřejmě cena. Poměr výkon/cena byl nakonec důležitým kritériem. Chtěl jsem zkusit něco sportovnějšího, ale ne vyloženě supersport (kvůli rukám proklatě nízko) a aby se na tom dalo dojet kousek dál s možností nabalení nějaké bagáže. Po zkušenostech s Fazerem 800, který sedlá přítelkyně, jsem se rozhodl pravě pro podobný styl. Tedy sportovní základ, ale vyšší rovná řídítka nějaká a nějaká ta kapota, aby tolik nefičelo. GSX-S je nakonec o dost sportovnější ve srovnání s FZ8. A troufnu si říct, že i oproti Kawasaki Z1000SX, kterou jsem taky zkusil a která má ke GSX-S asi nejblíž ze všech dnešních motorek na trhu.
Takže nyní k té mé: nová- ročník 2020. Vzhledem ke stále rostoucí porci najetých km za sezonu, jsem raději zvolil nákup funglovky, u které je přeci jen nějaká jistota, že stroj nebude skrývat různá nemilá překvapení. Vybíral jsem mezi černou a bílou s modrýma kolama. Všichni mi radili černou a asi dobře . Ročník 2020 má u všech provedení černou koncovku a moc jí to sluší ve srování s nerezovou u minulých ročníků. První pocity jsou takové, že je to superbike s rovnýma řídítkama a kratšíma převodama. Motor má na klasickej řaďák dost hutnej spodek. Zdá se mi, že ještě víc než u modelu 2018. Střed pocitově slabší. Ne, že by tam byla vyloženě díra, ale narůst krouťáku tam tolik není (určitě oproti MT-10, nebo dvouválcům, či tříválcům) a vršek jsem zatím nepoznal (zajiždím). Snad to nahoře poletí min jako 2018. 2020 má citelně lepší reakci na otáčení plynovou rukojetí. Už tam není takové to nepříjemně citelné škubnutí při přechodu z OFF na ON. Jinak je ale na plynu poměrně ostrá a ve městě na první tři stupně to chce cit. Hlavně na hrbolech. Přesto, ve srovnání s jinýma současnýma motorkama této kategorie, má asi nejblíž k motorům s karburátorama. Dole je to úplně bez vibrací. Ve středních už jsou citelné a zdá se mi, že sílí společně s rostoucíma otáčkama. Uvidíme až si vše sedne. Co mě hodně překvapilo je ovladatelnost, a to i v porovnání se starším modelem. Důvodem budou jiné pneu (zde nové, jiný model Dunlop, špičatější profil) a určitě nastavení podvozku. Majitel 2018 musel mít u zadního tlumiče jinak seřízené nastavení, protože tady se houpání apod. nekoná. Přitom by to měl být stejný monoshock. Úžasný, jak motorka s tou 190 zadní gumou (navíc 50 profilem) umí snadno manévrovat. Jak je jistá ve změně směru a trefování stopy. Působí fakt hodně lehce a zároveň stabilně. A to mluvím teprve po bezmála 800 najetých km, kdy se to nedá na silnici zatím moc řezat, s ohledem na venkovní teploty, stále ještě chladným silnicím, zajížděcího režimu ... I tak je už teď znát potenciál motorky. Kontrolu trakce mám zatím nastavenou naplno, tedy stupeň 3. Na výjezdech bliká často, ale jinak o ní nevím. Není vůbec znát, že by ubírala výkon na kole, i když je zrovna aktivní. Prostě se jen rozbliká kontrolka a vy krásně a hladce, dál bez jakýchkoliv citelných zásahů vykroužíte zatáčku. ABS jsem zatím neodzkoušel, ale přední brzda parádní. Výborně se dávkuje. Nemá tak ostrej počáteční nástup jako např. BMW S1000R, nebo i Yamaha (MT-09, MT-10), ale účinek je i tak masivní. Zadní brzdí celkem uspokojivě. Při první jízdě to moc nebrzdilo, ale po pár desítkách km si vše sedlo, pístky začaly makat a destičky zakusovat do kotoučů. Budu dále doplňovat.

EDIT 4/2021:
Předně musím zmínit, že na podzim jsem měl možnost znovu jezdit Tuono V4, tentokrát poslední verzi Factory se semiaktivním podvozkem. No, chtěl jsem ho moc. Je to jedna z motorek, která dělá z chlapů mladý kluky . Suzuki jsem rozhodl prodat a koupit Tuňáka. Nakonec jsem od toho upustil, protože rozdíl v ceně je obrovský, a to nejen v pořizovací, ale následný provoz a servis Tuona by byl finančně až moc náročnej. Namísto toho jsem šel cestou postupného vylepšení GSX-S.

Takže. Máme za sebou víc jak rok a 13 tis. km společného soužití, tak bych měl napsat něco málo o zkušenostech:

První věc je motor. V podstatě platí co je psáno výše s tím, že horní pásmo je dle očekávání nejlepší. Motor ve vyšších až vysokých otáčkách nevibruje a libuje si tam. Letí to krásně. Není tam takový „turboefekt“, jako má třeba FZ8, nebo FZ1. Je to lineární a hutný, i když je cítit, že nahoře je tomu prostě nejlíp. Spotřeba víc než příjemná na ten výkon. Vím, že to spousta lidí tohle neřeší, ale na druhou stranu je to příjemná vlastnost, která potěší motorkáře s vyššími ročními nájezdy. Nejvíc jsem se dostal na nějakých 6,3 a to na malém okruhu, kde jsem jezdil 1-2 -1 a trojku ani nezařadil. Nebo pak při rychlém dálničním přesunu v rychlostech hodně vysoko nad 130. Nejmenší spotřeba byla 5,1. Dlouhodobý průměr 5,6. Kontrola trakce bez problémů. Trojka zasahuje hodně brzy, ale necítíte to. Jen se rozbliká kontrolka a elektronika to řeší spíš preventivně a nečeká na prokluz kola. U dvojky a jedničky zasahuje elektronika až po krátkém a větším prokluzu kola, a to snížením výkonu. Je to znát i ve změně zvuku. Vypnutou trakci zase tak často nepoužívám. Jezdím vždy lepivější sportovní pneu a nikdy jsem neměl větší problém s přilnavostí. Co mi trochu vadí je reakce na plyn. Zpočátku jsem to tolik neřešil, protože motor byl syrovej a změna k lepšímu oproti starším ročníkům byla znát, ale stále tam je nepříjemná ucukanost. Projevuje se to při přechodech plynu ON/OFF a hlavně při snaze udržet konstantní rychlost a při brždění motorem (v nizkých otáčkách), kdy to pocitově nedovírá všechny klapky současně, jakoby chtěla sama lehce přidávat plyn, ale jen na jednom - dvou válcích. Jsou s tím spojené i vibrace od motoru. Není to nic zásadního, dodává to motorce jakousi neposednost, ale v mírnějším tempu při cestování, nebo ve městě je to otravný. Při ostřejším, nebo ostrém tempu o tom člověk neví. Možná by pomohla synchronizace klapek. Uvidíme, zatím řeším zjišťováním informací a příčin na různých zahraničních webech.

EDIT 12/2021: Začnu spotřebou. Ta se mi poněkud změnila. Respektive její rozsah. Stále jsem schopen jet za nějakých 5,4, ale taky za 7,3. Takže průměr šel nahoru momentálně jsem okolo 6,1/100. Bude to tím, že za to mnohem víc tahám a občas si neodpustím dálniční vsuvku se zkouškou jak moc to jede (s origo převodem 260 a už zasahuje omezovač, jinak by šla dál). Zmiňovaná ucukanost plynu se časem stávala výraznější, což jak se později ukázalo, způsobil vytahaný sekundární řetěz. Po výměně se motorka sklidnila, ale stále tam ta vlastnost zůstala. Při podzimním servisu, výměně vzducháče a svíček se změřilo napětí na čidle TPS a ejhle, bylo pod limitem, takže se nastavila poloha čidla, aby byla voltáž v předepsaném rozsahu. Současně se na zkoušku vyndal restriktor z airboxu. Zatím jsem to neměl možnost pořádně otestovat, ale krátce jsem to projel a mám pocit, že změna k lepšímu tam bude. Uvidíme na jaře.

EDIT 2/2022: Instalace X-TRE Powerboxu. Více info na jaře.

Převodovka je luxusní. Zde nemám co vytknout. Odstupňování převodů a hladkost samotného řazení je parádní. Řazení bez spojky nahoru snad ještě hladší než se spojkou. Samozřejmě s vrknutím plynu při přeřazení. S instalovaným QC to bude podle prvních zkušeností pohádka . QC má funkci řazení pouze nahoru. Funkce podřazování QC u téhle motorky údajně není možná z důvodu mechanicky ovládaných klapek a funguje jen u elektronického plynu. Jediný co časem asi zkusím, bude změna sekundárního převodu do síly. Vpředu o zub méně.

EDIT 12/2021: Po sezoně s instalovaným quickshifterem je třeba doplnit zkušenosti. Hned na začátek jeden negativní poznatek: je potřeba najít správný způsob jak pracovat s řadičkou. Asi 3x se mi stalo, že při přeřazení se nedořadil stupeň, vylítly pouze otáčky a na nějakou tu vteřinku tam byl falešný neutrál a spadlo to zpět na nižší stupeň. Chce to používat nohu opravdu důsledně a nebát se toho. Ale tohle mi udělalo jen u nižších převodů 2-3 a 3-4. Naopak u řazení ze čtyřky dál je to hladké a samozřejmé, a to v jakýchkoliv otáčkách. Myslím, že jiný systémy qc na tom budou dost podobně. Nutno říct, že rychlořazení nepoužívám pořád. Je to ale hodně příjemný pomocník a doplněk. Určitě doporučuju. Navíc výhoda tohodle typu je, že jednak s instalací a nastavením může pomoc sám výrobce a pak v možnostech samotného nastavení, kdy se pomocí dvou tlačítek dá QC doladit kdykoliv a jak je potřeba. Jen mi pořád trochu schází funkce podřazování. Tu bych asi používal častěji.
Také jsem při výměně řetězovky zkusil dát dopředu o zub méně a čekal jsem teda větší změnu. U dřívějších motorek byl převod do síly cítit vždy mnohem intenzivněji. Zde mám spíš pocit, že jsem akorát dřív u omezovače (když už se tam dostanu) a na dálnici, nebo dlouhých rovných přesunech roste i spotřeba, díky vyšším otáčkám. Maximálka se snižila na 246 a následuje omezovač. Mimochodem, ten je nastaven dost nesmyslně, a to na šestém stupni snížením max. otáček (cca 0 1500) niž oproti ostatním stupňům. Tohle vyřeší X-TRE. Na druhou stranu, třeba průjezd městem je s kratším převodem o něco příjemnější. Dá se jet i na trojku s pocitem menší nervozity od motoru.

Brzdy jsou hodně fajn a jejich účinnost a dávkovatelnost mi naprosto vyhovuje. Nejezdím stylem, kdy bych šel tvrdě na brzdy na poslední chvíli před zatáčkou. Navíc používám téměř vždy obě brzdy. Nemyslím si, že zadní je jen na parádu. ABS jsem v akci zažil jen na zadku, a to při krizovce, kdy mi do cesty nečekaně vletěl kretén v autě. Přední se mi probrzdit nikdy nezadařilo. Tady nemám co vytknout a potřebu nic vylepšovat. Pro lepší pocit při brždění, by mě osobně pomohl snad jen quickshifter s podřazováním (to je hodně příjemná věcička). Ale tahle varianta je bohužel pasé.

EDIT 12/2021: Tady nemám moc co doplňovat. Snad jen, že do další sezony je Suza nově vybavená destičkama SBS. Vpředu sportovní řadou RST (dává se např. u GSX-R i na okruhy) a vzadu silniční 657LS. Nějakej typan na fóru na ně pěl ohromující ódy. Údajně velkej rozdíl v rychlejším a účinnějším nástupu a dávkování. Na to jsem fakt zvědav.

Podvozek a ovladatelnost. Tady bych vyzdvihl ovladatelnost a lehkost řízení. To se fakt povedlo. Motorka je hodně sportovní, tuhá , pevná a přesná. Fazer 800 je v přímém srovnání těžkopádná, uhoupaná a nepřesná. Taky je pravda, že přední tlumení je citelně lepší než zadní centrál. Ten má nedostatky hlavně v omezených možnostech nastavení a pravděpodobně ve špatně zvolené tuhosti pružiny. Na zahraničním fóru jsem se dočetl, že pružina je z výroby díky možnosti jezdit ve dvou, zvolena pro cca 120 kg zátěž. Pravděpodobně je tedy tužší než je potřeba (což se potvrdilo i při jízdě ve dvou) a projevuje se to „kopáním“ na nerovnostech. Navíc, s ohledem na omezený rozsah nastavení předpětí pružiny a možnost doladit jen odskok bez úpravy komprese, se jedná o monoshock, který nebude asi špatný, ale nestíhá jinak dobrému předku a kazí celkový dojem. Pokud tohle budu řešit, tak jedině výměnou za plně stavitelný centrál. V hledáčku je K-Tech, Wilbers , případně Hyperpro, Nitron apod.

EDIT12/2021: Nový centrál je zatím budoucností. A dávat jen jinou pružinu nechci. Navíc mám strach, abych následně nezjistil, že musím řešit i předek. Investovat pak do podvozku třeba 50 tis Jinak je Suza hodně závislá na typu a stavu pneu. Jasně, to u každý motorky, ale tady to vnímám nějak citelněji. Dost možná na to má vliv taky ta 190-ka vzadu. Měl jsem na tom několik různých sad. Pro příklad - mile mě překvapily Metzeler Roadtec 01. Sehnal jsem je fakt levně a nasadil je kvůli dovolené a spíše turistickému stylu jízdy, ale jsou fakt hodně univerzální. Jako nové, při prvním výjezdu nečekaná ovladatelnost. Úžasná stabilita ve vysokých rychlostech, a vysoký nájezd je na nich to nejlepší. Ke konci šla ovšem brutálně do hranata už to bylo o držku. Rád bych v další sezoně zkusil něco ostřejšího s 55 profilem. To jen tak na okraj.

EDIT 2/2022: Nový centrál už není budoucností, ale stal se skutečností . Štěstěna se na mě usmála a jako zázrakem se objevila nabídka, které nešlo odolat. Pořízeno včetně sady ventilů a pístků do přední vidlice. Více na jaře.

Ergonometrie. Na začátku jsem zmínil parádní řídítka pozici a skvělou pozici jezdce. Po roce je to jinak.. Z fabriky použité Renthal nejsou vůbec špatné, ale nemohl jsem najít správnou pozici. Pokud mi vyhovoval sklon a úhel konců, tak musely být natočené více dozadu k jezdci, ale to pak nevytvářelo úplně dobrý kontakt s předním kolem. Naopak vytočené dopředu, byly konce řídítek vyhnuté nahoru, jakoby do V a taky poměrně vysoko. Ve vyšších rychlostech mi celková pozice za řídítky připadala taková neakční, nepřirozená (Pozn: pozice na novém Tuonu V4 je oproti tomu jak na supersportu) a nesedí mi k celkovému pojetí téhle motorky. Nebudu to prodlužovat. Řídítka šly dolu a nahradily je nižší a jinak zahnuté RIZOMA BA006 plus polohovatelné nástavce řídítek fungující jako představce, díky kterým jsem řídítka posunul a pár cm vpřed. (Pozn: horní brýle mají pevný představec a jeho pozice je zbytečně moc vzadu). S těmito úpravami jsem najel cca 500 km a zatím se to jeví hodně dobře. Další úpravou bude nová výplň a zvýšení sedla . Každopádně už teď je jasný, že tyhle změny hodně pomůžou k podtržení sportovního ducha motorky.

EDIT 12/2021: Proběhlo zkušební samodomo zvýšení sedla o cca 2,5 cm v nezatíženém stavu. Je to o hodně lepší, ale klidně bych bral ještě o 3 cm vyšší. Byl jsem zvyklej z MTS 1000 sedět vysoko. Vím, že je to úplně jinej typ motorky, ale v základu má GSX-S sedlo prostě zbytečně nízko a mě to nevyhovuje. S tím se bude ještě laborovat. Na trvalo nejsem spokojen ani u řídtek. Nižší Rizomy, které jsou navíc posunuté dopředu změnily jízdní pozici dost zásadně. Ve vysokých rychlostech je jízda stabilnější a klidnější. Člověka to nutí držet váhu víc jakoby středem těla, aby se tolik neopíral do řídítek. Je to celkově akčnější, ale taky náročnější na aktivitu jezdce. Pro cestování, nebo hodně klikatý silničky je lepší upnout řídítka bez polohovacího představce. Motorka se pak o něco snadněji přehazuje do zatáček. Přesto bych rád vyzkoušel ještě jiný typ tyče a našel nějaký optimální kompromis. Stále to není ono.

Jinak, krátké plexi PUIG je spíš estetická záležitost, ale kupodivu za jízdy funguje. V některých ohledech i líp. Za jízdy je sice trochu víc větrno, ale ve vysokých rychlostech nevytváří oproti originálu takový turbulence a tlak na přilbu, respektive hlavu a pocitově se motorka ještě lépe zařezává do okolního vzduchu. Aerodynamika kapotáží je u „Efka“ naprosto skvělá. Zkrátka, ten nízkej , špičatej čumák a tvar bočních kapot funguje v tomto ohledu za jedna.
To je zatím asi vše.

EDIT 12/2021: Ohledně dalších doplňků - už loni přibyly nalepovací protektory rámu od RG a grafika, respektive decentní polepy kapotáže. Ty jsou zatím vlastní výroby, ale asi to nechám časem někde vytisknout na kvalitnější samolepící fólii. Teď přes zimu ještě instaloval nové zadního světlo v černém provedení. Není to jen designová záležitost. Svítí výrazně lépe než originál.
Další úpravou nad kterou delší dobu přemýšlím jsou zrcátka. Ty malé v koncích řídítek jsou fajn. Působí celkem nenápadně, ale je v nich pěkně vidět (obraz se v nich neklepe) a motorka s nima vypadá o dost líp než s těma obříma tykadlama. Ale hlavně občas překáží rukám při ostré jízdě v zatáčkách. Navíc si myslím, že na kapotovanou motorku patří zrcátka do kapot a ne na řídítka. Tohle se konstruktérům v Suzuki moc nepovedlo. Líbilo by se mi řešení a design jako to má třeba nová GSXS-S 1000GT, Kawa Z1000SX, nebo Fazer apod. Už jsem viděl takhle upravený „Efko“, takže by to jít mělo.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
cyyra
cyyra napsal 19.04.22 v 10:21

Děkuju. Tlumič je od K-TECH (Anglie), typ Razor R. Dělají ho s montážní sadou přímo pro GSX-S. Nic se nemusí upravovat. Jen se přehodí tlumič a přichytí expanzka pomocí dodaného držáku.

KubaGSF
KubaGSF napsal 19.04.22 v 09:17 10b.

pěkný úpravy, s citem. Mám dotaz na tlumič, jaký typ a výrobce jsi sehnal?

Pedl
Pedl napsal 20.08.21 v 17:02 10b.

Pěkný dravec

Hříbek
Hříbek napsal 08.04.21 v 09:35

Po tvých úpravách vypadá hodně dobře polepy, zrcátka, řiditka, plexi - fakt dobrý

Belmondo8
Belmondo8 napsal 04.04.21 v 22:20 10b.

Skvělá recenze, vybíral jsem z úplně stejných motorek

Více komentářů



TOPlist