Logo Kawasaki Kawasaki

Informace o značce

Koncern Kawasaki Heavy Industries je průmyslovým gigantem. Výrobní program kromě motocyklů, jež představují jen skutečně malou známou část, vyplňují také letadla, vlaky, roboty, lodě a dokonce i mostní konstrukce.

Historie značky

Když se Japonsko uprostřed 18. století po dvou stoletích izolace otevřelo světu, jednou z prvních potřeb tohoto ostrovního státu bylo vytvořit moderní lodní dopravu a k tomu potřebovalo silný loďařský průmysl. Tehdejší vláda se nejprve pokoušela rozběhnout vlastní loděnice, ale toto úsilí selhalo, a vláda nabídla značné dotace a výhodný leasing komukoliv, kdo měl schopnosti a chuť pokusit se o stavbu lodí, pokud možno v elegantním štíhlém designu tehdejších amerických plavidel. A byl to Shozo Kawasaki, kdo se přímo dychtivě přihlásil přijmout tuto velkou výzvu. Shozo Kawasaki se narodil v roce 1836 a jako mladý muž přežil dvě námořní katastrofy. Své přežití přisuzoval technické dokonalosti západních lodí, na kterých se právě plavil, a rozhodl se zasvětit svůj život inovaci japonské námořní dopravy. V dubnu 1878 si půjčil od japonské vlády 30,000¥ a pronajal si pozemky v tokijském přístavu, kde rozjel stavbu svých lodí. Najal mladé schopné inženýry a chtěl se pustit do podnikání, ale brzy zjistil, že japonské námořní společnosti a rejdařství se zdráhají vzdát se svých starých plachetnic a tradičního stylu podnikání. Po dlouhém čekání a mnoha jednáních se nová společnost však přece jen dočkala první objednávky, na 80 tunovou loď Hokkai Maru. Na její křest pozval Kawasaki tisíce podnikatelů a vládních úředníků, kteří se tak stali svědky vzniku velmi rychle se rozvíjejícího nového japonského průmyslového odvětví. Kawasakiho loděnice začaly mít napilno a tak se v roce 1886 přestěhovaly do většího, z Tokia do Hyoga, kde s využitím státních dotací, s nimiž japonská vláda hodlala nastartovat japonský průmyslový růst, stavěl lodě v kapacitách 6.000 - 31.000 BRT.
Postupem času společnost Kawasaki Heavy Industries začala vyrábět kromě lodí i letadla, traktory, vlaky a další kolejová vozidla, a zařízení na výrobu elektrické energie.

1953
S motocykly začala Kawasaki v roce 1953. Nejprve to ovšem byly jen motocyklové motory. První motor KE-1 byl čtyřdobý jednoválec OHV o objemu 148 ccm, který dával 4 k při 4,000 ot/min.

1956
V roce 1956 Kawasaki ale už představuje motocykl "Meihatsu 125 Deluxe," který poháněl motor Kawasaki KB-5A, kromě toho připravila i řadu 60kubíkových dvoudobých mopedů.

1961
Roku 1961 Kawasaki představuje svůj první vlastní motocykl - dvoutaktní B8 125.

1963
V roce 1963 Kawasaki podepisuje smlouvu o převzetí výroby motocyklů Meguro, jedné z mála japonských značek, které už tehdy dokázaly vyrábět motocykly o objemu 500 ccm, a to je počátek firmy Kawasaki Motorcycle Co.,Ltd. Meguro 500 byl v podstatě kopií BSA A7.
1965 – 1970
Následovala dlouhá řada motocyklů Kawasaki, mezi nimiž byly milníky jako Kawasaki W1 z roku 1965, Kawasaki H1 Mach III (1969) - ve své době nejrychlejší dvoudobá pětistovka, poháněná tříválcovým dvoutaktem, a zejména sedmpade Kawasaki Z1 (1970), reakce na Hondu CB 750 z roku 1968. Z1 750 se ihned stala bestsellerem, a stejně jako CB 750 používala u svého řadového DOHC čtyřválce chlazení vzduchem. Tento legendární stroj si získal přezdívku "Král motocyklů."
1972
V roce 1972 Kawasaki představuje zcela charismatickou, úžasně rychlou Z1 900, na svou dobu naprosto dokonalou motorku, klasiku všech klasik se čtyřválcovým vzduchem chlazeným motorem.
1978
V tomto roce přichází na trh exotický šestiválec Z1300, vstřikovaná a kapalinou chlazená odpověď na karburátorovou a vzduchem chlazenou Hondu CBX.
1984
Kawasaki pak dostala svět na kolena ještě mnohokrát, například supersportem ZXR 750R, řadou supersportovních GPz z let 1981-1986, ale nemůžeme vynechat revoluční GPZ900R z roku 1984, která se vyráběla až do roku 2003. GPZ900R byla naprostou bombou, bezprostředním předchůdcem dnešních supersportovních motocyklů. Vždyť na ní také Kawasaki pracovala v úplné tajnosti více než šest let. A v roce 1984 si nad tímto kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcem, prvním 16ventilem, kecnul svět na zadek, GPZ900R byla nejrychlejší sériovou světa, první motorkou, která se dokázala dopředu hnát rychlostí 243 km / h. Na GPZ900R hledala konkurence odpověď velmi dlouho.
1994
ZX-9R debutovala v roce 1994 jako reakce na Hondu CBR900RR Fireblade. Devítistovky byly v té době velmi populární, protože kombinovaly ovladatelnost 750 se silou litrů. Kawasaki ZX-9R nabídla technologie superbiku ZXR750 (kliková skříň, spojka a převodovka byly přímo vzaté ze ZXR750), který nabízel výkony a parametry exotických a extrémně drahých závodních Hond RC45 a Yamah OW-01 za poloviční cenu, a předčila cenově veškerou konkurenci včetně GSX-R750.

2001
Kawasaki ZRX1200R byl klasický naháč s moderním podvozkem, poprvé představený v Japonsku roku 2001, vyráběl se do roku 2008. Je evolucí modelu ZRX 1100, stylizované repliky Eddieho Lawsona, se kterým v počátcích superbiků Lawson vyhrával. Motocykl byl vybaven kapalinou chlazeným řadovým 4válcovým motorem1164cc se čtyřmi karburátory Keihin 36 a nerezovým výfukovým potrubím.
ZRX 1200 byla vyráběná ve třech variantách - jako ZRX1200S s částečnou kapotáží, ZRX1200R která měla navíc rádlo, a ZRX1200 jako čistý naháč bez kapotáže připomínající klasické „japonské univerzální motocykly s klasickými dvěma zadními tlumiči.
2006
ZZR1400 byl a je nejsilnější sportovní motocykl Kawasaki a o titul vůbec nejsilnějšé sériové motorky se přetahuje s Hayabusou od Suzuki. Poprvé byl představený v Tokiu roku 2005 jako modelový rok 2006 a jako náhrada za ZX-12R. ZZR1400 je schopen zrychlení z 0 na 100 km / h za 2,9 sekundy a z 0 na 200 km / h za 7,6 sekundy, k čemuž mu postačí 24 metrů. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 299 km / h, protože v roce 2000 se všichni výrobci motocyklů dohodli, že nebudou stavět sériové motocykly jezdící přes 300 km/h.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist